Vasksidan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy söder.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hjälp mig!
Eller det blir bra som jag ritat?

Jag kommer få ett stort kök, men ändå är det svårt att planera in var sakerna ska vara.
Sidan där vask och häll+ugnar är inritat, känns inte bra.
Jag behöver yta att ställa kaffekokare och eventuellt brödrost och lite annat man brukar ha framme. Tänkte då ha det runt den hörnan som blir, men vasken blir inte bra där den är inritad nu.
Det måste vara avstånd mellan häll och vask som man kan ha till beredning. Och det måste vara en avställningsyta till höger om vasken. Kan inte bygga på hur långt som helst åt höger för då tar det för mycket av utrymmet som är tänkt som matplats och eventuellt en skön liten soffa längs väggen.

Hällen måste vara där den är för ventilationen är där idag.
Det gröna på bilden är befintlig vägg som kan byggas på till höger, beroende på hur bänkskåpen placeras.

Från början ritade jag in vasken i köksön, men tror det blir bäst att ha både häll och vask på samma sida.

På den norra väggen är det städskåp, avställningsyta, svart vägg=skorsten, kyl och frys.

Jag har fastnat i mina tankar och behöver någon att bolla med.
 
Ta bort köksön och sätt matbordet där, flytta soffan till väggen dä bordet står nu. Då får du mer bänk- och skåputrymme.

Hur du än gör blir det en kompromiss antar jag. Du måste bara bestämma dig för vad som är viktigast för er.
 
kulle
Vad fyller den gröna utbyggnaden för funktion ?
 
Verkar som om du har låst dig vid tanken att ha en soffa i köket som stjäl en massa plats.
Köksön är bra som den är tycker jag. Spis & ho känns inget vidare som du sa.

Har du någon måttsatt planlösning där man även ser vad som finns på andra sidan av alla väggar? Går det att ta ner väggen till höger om kyl och frys för att fälla in ugnen där + ett extra högskåp som skafferi?

Är det hela glaspartier runt bordet eller vanliga väggar?
 
Lite ide'er:
Sätt ugn och ev micro i högskåp där du har kyl och frys, och flytta kyl och frys dit du har vitrin och liten bänkskiva så får du mer bänkyta vid spis och ho. Du bör kunna flytta spishäll lite till vänster då. Ser inte riktigt, men antar att det är en dörr bredvid den lilla bänkytan. Det blir då trevligare att gå ut från den dörren utan ett högt skåp precis bredvid.
Kan du använda väggen på motstående sida mot diskho, till ett lågt skåp ? Man kan använda högskåp som inte bygger så mycket ut från väggen.
 
"Vad fyller den gröna utbyggnaden för funktion ?"

Det är en trappa ner i källaren bakom, så den går inte att göra något åt.
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
"Har du någon måttsatt planlösning där man även ser vad som finns på andra sidan av alla väggar? Går det att ta ner väggen till höger om kyl och frys för att fälla in ugnen där + ett extra högskåp som skafferi?

Är det hela glaspartier runt bordet eller vanliga väggar?"

Bredvid kyl och frys finns en dörr intill ett rum. Mellan det rummet och där microugnen är inritad finns en farstu med källartrappa bakom den gröna väggen.

Glaspartier från soffans hörna förbi matbordet och runt hörnan i vinkel in mot rummet.
 
Redigerat:
Hej jag rekommenderar att flytta högskåpet med micron, sätt i ugnen här med. Antingen runt hörnet mot soffan eller där vitrinskåpen är inritade. Fläkten går alltid att flytta en bit, sätt den längre till vänster. Börja från vänster med 40skåp, hällskåp, 80skåp diskbänkskåp. Avsluta med diskmaskin.
Kan tilllägga att jag jobbar som köksplanerare.
Lycka till!
 
Flytt högskåp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flyttade högskåpet.
Men får då mycket liten yta att ställa kaffekokare och eventuella andra saker som jag vill ha framme. Vissa saker kan man inte komma ifrån att ha framme. Man vill inte ha dom i skåpen så man måste ta fram dom varje gång man ska använda dom.

Flytta högskåpet bort till vänster om skorstenen är ingen bra idé, för det är för långt ifrån själva "köket", samma gäller tipset att flytta kyl och frys dit. Jag tänker att kyl och frys ska vara nära köksön, så man kan använda köksön som avställningsyta. Och för barnen när dom ska äta mellanmål vid köksön. Snabbt ut och in med grejerna i kylen :)

I högskåpet ska det vara micro och under den en värmelåda. Jag vill inte ha in ugnen där för då kommer micron för högt upp för mina barn. Dessutom har jag tänkt att ha en 90 cm ugn (gick inte att rita in). Hällen är 80 cm.
 
Ser mycket bättre ut. Kan du inte ha ett öppet hyllplan över kaffebryggaren till andra saker? Eller ha dessa vid vittrinskåpen? Om du minskar hoskåpet så kan du öka skåpet mellan ho och häll istället, mer förvaring och arbetsyta där!
 
Jag skulle minska diskbänksskåpet t 60 med en mindre ho då kan skåpet mellan häll o ho bli 80, vilket ger bättre arbetsyta. Tänk på att när man har diskmaskin sist i raden krävs extra stödsida för bänkskivan att vila på.
 
Sätt Micron i ett underskåp i köksön och skippa det högskåpet så får du din bänkyta. Då hamnar Micron lite närmare övriga prylar också och inte avsides runt hörnan som nu
 
Redigerat:
Varför inte dra överskåpen runt hörnet på källartrappan? Bygg på så att det blir ett naturligt hörn och att allt linjerar!
 
Hur har det gått med din köksplanering?
Har lite tankar, men om köket redan är klart är jag mer nyfiken på hur det blev :)
 
Det är nästan färdigt på denna bild :)

Modernt kök med vita skåp, mörkt golv och inbyggda apparater, nästan färdigställt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.