Hejsan!
Efter att ha läst varenda j*vla tråd på nätet och här på detta forum hittar jag inte det jag söker.

Gör just nu ventilationsritning till vår tillbyggnad. Det enda jag saknar är svar på:

Ett av rummen (används både till förråd och sovrum) i tillbyggnaden är helt slutet från andra rum med endast 1 ytterdörr och 2 fönster. Nästan som ett självstående förråd/sovrum. Golv,väggar och tak är isolerade och där finns golvvärme.
Hur fixar jag ventilationen?
Jag måste i princip ha tilluft och frånluft i samma rum. Jag får ej ta ventilation från ytterdörrsväggen eftersom den vätter mot ett garage.
Precis denna fråga är omöjlig att få svar på i andra trådar. Rummet ska användas till både sovrum och förråd. FTX system är ej möjligt.
Någon som kan detta?

Taaackar!
 
Alla tillbyggnadens väggar vätter väl inte mot garaget?
Vore bra om du kunna göra en lite skiss över hur det kommer att se ut så kanske det kommer gå lättare att förklara hur du kan göra.
 
Jag skulle kanske varit lite mer detaljerad. Bifogat är en påbörjad ventilationsritning. Där förrådet på 8kvm är bekymret. De andra rummet tror jag att jag fått till efter mycket läsande på forum och lite tips från polare.

Alltså, hur lösa ventilation till förrådet som också ibland kommer att användas som sovrum?

Ventilation garage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sök på Airstar, skulle passa perfekt där. Dock kostar dom några tusenlappar.
 
Som hheheh skriver skriver är nog en ventilations/värmeväxlare en bra idé. Jag har ingen erfarenhet av Airstar men i mitt garage använder jag en Mitsubishi vl 100 http://www.mitsubishivillavarme.se/produkter/ovriga-produkter/varmevaxlare-vl-100/. En tanke är att kolla ljudnivån bara om man är känslig då rummet ska användas som sovrum.

Såg efter mitt inlägg att rummet endast är 8 kvm, då är den jag länkade till kanske överdimensionerad.
 
Redigerat:
Mikael_L
Alltså nu kan jag ju inte speciellt mycket om ventilation, så jag är kanske ute och cyklar.
Men kan du inte dra ett 100mm eller 80mm spirorör dit för frånluft, och sen en ytterväggsventil för tilluft?
 
Du gör naturligtvis som du vill inne i ditt hus men är det där förrådet lämpligt som sovrum?
Innanför garaget?
Vad säger kommunens miljö- och hälsovårdsförvaltning?

Förmodar att det skall användas som tillfälligt gästrum.
Som gäst hade jag nog bett om vägen till närmaste hotell!

För ventilation är väl samma princip som användes i garaget tillämplig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.