Hej alla kluriga!

Kanske inte rätt forum. Vänligen, moderator, flytta detta till rätt forum i så fall.

Eldar med havre. Lågan kan variera lite i styrka.
Har lite problem med att exakt detektera detta.
Jag söker folk med idéer och som kan lite elektronik.
Hittills har jag använt en LDR resistor, byggt på CdS sensor, (finns bla hos Kjell&co). Sedan har jag utökat det känsliga området med transistorer resp en 741 Opamp. IR diod resp UV diod resp fototransistor har inte funkat bra.

Problemet är att karakteristikan för LDR-en är logaritmisk/exponentiell så det användbara området är väldigt smalt. Det är här jag har problem att hitta en lämplig "signal-fönster-förstorare".:S

Äre´ nån klurig här som har något tips-idé?
Hör gärna av er, jag är tacksam för alla svar utom dumma. Kanske skicka privat email. Tror inte intresset är brett i den här tråden då det är ett smalt ämne jag efterfrågar.

Tackar och hälsar,
Skalman
 
Varför inte lambdasond, tex LC1? Ger en del mervärde också...
 
Tack Matss!

Lamba mäter syrehalten. Det kan jag använda för att finlira förbränningen. (Eg. bara för att öka fläkten när havremängden ökas)

Men jag behöver kontrollera lågan. Den kan vara olika stor beroende på inmatad havremängd utan att lambdan reagerar, för förbränningen är optimal kanske ändå.

I synnerhet när jag nyligen tänt, innan det kommit upp i varv så att säga, samt när jag skall släcka ner brasan som jag är är beroende av att se lågan. Jag vill vara 200% säker på förloppet, både hängslen och livrem. :)

Tyvärr har det hänt några enstaka gånger att lågan helt enkelt slocknat, havret har fortsatt matats in. Då reagerar inte lambda sonden tyvärr. Felet berodde i.o.f.s just på låga-detektorn som lade av, IC kretsen dog samt andra typiska elektronik fel.

Så jag tackar för förslaget. Men jag måste kolla lågan ändå.
Hälsningar,
Skalman
 
Är du verkligen säker på det?? Jag tror inte du kan ha korrekt Lambda utan låga. Själv styr jag av avstängning av pannan när lambdavärdet stiger över ett gränsvärde då förbränningen är för dålig pga att veden är slut.
 
L
Varför inte med en tempmätare som placeras i eldstaden?
Det borde vara det pålitligaste sättet att få reda på hur "stor" lågan är.
Att avläsa på ljuset känns svårt då en låga alltid kommer fladdra.
 
Nu är jag ju inget elektroniksnille, men hade det inte funkat med en fotocell från en oljebrännare eller pelletsbrännare?
 
När jag hade fliseldning använde jag en bakgrundsbortbländad industrifotocell som kollade höjden/storleken på fyren och matningen styrdes därefter. Sedan utvärderade även styrsystemet frekvensen på signalen så att den även fungerade som bl.a. flamvakt, överfyllnadsskydd.
 
Tack för alla svaren.:)

Matss....
Lambdan ger inget när det inte brinner alls. Sedan kan den ge olika värden, fluktruerar, fast det brinner OK. Dessutom kräver det att jag programmerar om styrdatorn. Har ingen lust med det. Fattas dessutom ingångar till datorn samt drivström till lambdan så jag avstår.

Lynx...oj...kul..äre inte lodjur på latin?
Själv gillar jag Scolopax ( uttalar det skål och pax =skål och frid!) Det är fågeln morkulla.
Till saken.Det är fysiskt omöjligt att få in en "temp.mätare" i själva eldstaden, glöm det, I dykrör? vad skall den mäta då? De termostater som finns går inte mer än till kanske 200 grader. En infra röd mätare, kontaktlös, går ej att placera så den ser in i lågan, eldhärden. Hur skall den skilja på 550 grader från glöden och 550 grader från lågan som döljer glöden bakom? Ett sk ntc motstånd kanske? men den kommer att brinna upp.

Lordi...
tack för tipset. Jag har redan provat detektorn från min gamla oljebrännare. Tyvärr...tji.

snaggletooth...
intressant. Jag skulle kunna borra ett litet hål i luckan och sätta dit någon "fotocell". Ett skyddsglas framför så inte lågan har ihjäl den. Kanske blåsa kylluft som gör att sot-aska inte fastnar på glaset. Men vänta nu...det är precis så jag har det nu! Och min "fotocell" har bara ett snävt arbetsområde som jag kan utnyttja. Det är det som jag skulle vilja utöka, elektroniskt "förstora" Fladdret från lågan tar jag redan hand om i styrprogrammet med medelvärden och fördröjningar och tröskelvärden.

Så jag är tillbaka till ruta ett då.
Det finns en sak som jag inte testat och som är signifikativt men blir väldigt krångligt att genomföra. Det "mullrar" från lågan. Som ett lastfartyg ute i Öresund, så hör man det dova mullret från propellern. Så med lågan.Mullrar. Så en mikrofon och ett elektroniskt filter som registrerar just mullret. Men ack...då är jag utanför mitt kompetensområde.:O

Tack alla ändå. :)
 
Redigerat:
Skickar upp en bild från experimenteldning i somras.
Underlättar kanske?
 
  • IMG_4768_cr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Å en bild till.
 
  • IMG_4783_cr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När det brinner så här mycket är det inget som helst problem.

En bild på kretskortet för den detektor jag har totat ihop. Från gröna lysdioden går en gul/blå sladd upp till köket där det sitter en likadan parallellkopplad diod. Genom att se styrkan på ljuset kan jag kolla lågan i brännaren.

Men som sagt, jag vill utöka känselområdet. Det är här jag har fastnat.
 
  • IMG_4785_cr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4797_cr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara en tanke utan att ha koll på spec:en:

Dieselvärmare/bensinvärmare för fordon/båtar osv har en flamvakt.
Det kanske kan vara ett spår att utforska?
 
Tack llehs.
Har faktiskt en sådan värmare som jag har demonterat ur bilen och ligger i en kartong.
"Flamvakten" består av en "känselkropp" som utvidgar sig av värmen och trycker till en kontakt.(Gamla ´Ebersprakarna´ hade faktiskt en glas-stav som känselkropp!) Ej användbart i mitt fall.
Men tack för tipset.
 
Ja, nu klarnade det lite... Den fotocell jag använde jobbar med aktiv IR och tittade på själva bränslehärden egentligen. Flamman påverkade den inte alls. Så den går ju bort i så fall....
 
Kolla inom massaindustrin. Vi har en flamvakt på en av våra mesaugnar med en 0-100% visning (via ABB). Borde vara något sådant du skall ha , fast kanske i lite mindre skala och inte så dyr......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.