Hej,

Jag skulle behöva detektera 230v spänning med en Arduino (inte mäta, bara se att det ligger spänning). Syftet är att veta om tillskottetsvärmen är på i en helt osmart bergvärmepump. Undrar om någon har något tips på en lämplig modul? Jag vill helst inte bygga något själv utan ha en isolerad produkt där nätspänningen är skild från porten jag kopplar till Arduinon.

(Ett alternativ är eventuellt är detektera om led:är på fronten är tända, men det känns som en nödlösning)

Tack!
 
Sätt ett relä som drivs av 230v så får du helt frikopplad spänning mot arduinon
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
enklast om du inte behöver mäta spänningen är att du använder en vanlig usb-laddare och kopplar +5v direkt till en input-pin och - till arduino gnd.
 
  • Gilla
Erik Lindroos
  • Laddar…
Är du inte haj på att programera arduino så skulle jag rekommendera shelly uni. 5min installationstid och redan online och kan visa temp och ingångar...
 
Bra tips allihop!

USB-laddaren var ju fiffig men jag har inget uttag att koppla in den i, utan skruvplintar så det blir lite meckigt tyvärr.

Strömklämman var ju fiffig och ligger bra till just nu. Liknande fanns ju att köpa på en svensk sida.

Shellyn var ju riktigt smutt och den vill jag nu nog prova i ett annat projekt. Jag har fått till arduinon ganska bra och ska mäta ca 10-12 temperaturer och skickar värdena till en influxdb+grafana-lösning.

Relät var också intressant. Har du något konkret exempel? Jag har mest tänkt på relän som något som styr en stor last med en liten signal, inte tvärt om, men det kanske också lite ett vanligt scenario.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.