Hej
Vi köpt en tomt/fritidshus 2015 i en villa bebyggelse. Alla hus runt om är permanent bostäder och har villa på ungefär tre gånger vår storlek.
Detaljplanen säger Max 65 kvm, husen runt som med samma detaljplan byggdes om innan plan och bygglagen kom 1987, så vårt hus är det ända sommarstugan kvar i området.


Efter många om och men och ca sex år senare håller kommunen tillsammans med oss att ta fram en ny detaljplan. Just nu för tillfället håller dom på med samråd.
Eftersom vi vår nya detaljplan kommer komma ganska högt och skymma grannarnas havsutsikt (ca 600m till havet) så är grannarna vansinniga och har gått emot förslaget.. Idag är det bara skog runt vår fastighet och grannarna får ändå begränsad havsutsikt.. Havsutsikten kommer bli bättre för dom när träd fälls och det kommer ett hus.. men som protesterar ändå. Använder även argument som att
Vägen blir för belastad etc

Vår undran om någon vet hur mycket grannar kan påverka planförslag, mer än att dra ut på processen??
 
Redigerat:
Det beror på hur mycket politikerna oroa sig för att inte bli omvald nästa år.
Normalt sett kan man säga att det bara är betydande negativ påverkan som spelar in, dit brukar inte utsikt räknas om det handlar om en så lite byggnad som en villa men det är ju val nästa år...

Jag tror inte att du ska oroa dig.
Är det standardförfarande för detaljplanen? Det blir i så fall inte längre process för att grannarna yttrar sig. Om det är begränsat förfarande blir det ett moment mer men det bör inte göra så mycket skillnad.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det beror på hur mycket politikerna oroa sig för att inte bli omvald nästa år.
Normalt sett kan man säga att det bara är betydande negativ påverkan som spelar in, dit brukar inte utsikt räknas om det handlar om en så lite byggnad som en villa men det är ju val nästa år...

Jag tror inte att du ska oroa dig.
Är det standardförfarande för detaljplanen? Det blir i så fall inte längre process för att grannarna yttrar sig. Om det är begränsat förfarande blir det ett moment mer men det bör inte göra så mycket skillnad.

Tack för svar..
Stämmer att det är standardförförande.. förstod inte va dom mena med det, men det verkar positivt då iaf :))..
Två grannar gick ihop ca100m från vår fastighet och gjorde en plan ändring.. Dom byggde var sina parhus på deras två tomter efter ny detaljplan 2014. Deras två tomter tillsammans ( fyra hus) är samma tomtstorlek som vår.

kan man hävda likabehandling?
 
Claes Sörmland
T Toaz skrev:
kan man hävda likabehandling?
Nej, det finns ingen sådan princip som fungerar så. Likabehandlingen är snarare att ni är underställda samma typ av planprocess, kommunen ska med en detaljplan pröva ett mark- eller vattenområdes lämplighet för bebyggelse och byggnadsverk samt reglera bebyggelsemiljöns utformning. Olika markytor i en detaljplan har således ofta olika regler för bebyggelsen.
 
  • Gilla
DBSP och 1 till
  • Laddar…
Det är kommunen som driver processen, du ska inte göra något nu. Alla sakägare har rätt att yttra sig under processen och kan sedan överklaga kommunens beslut men det betyder inte att de får rätt. Om jag fått en krona för varje gång någon sagt "utsikt" under en planprocess hade varken jag eller mina arvingar behövt arbeta, någonsin. Ofta är det mycket skrik för lite ull, från grannarna. Det är inte alla gånger de överklagar och om de gör det är mycket sällan de vinner om utsikten är det enda.

Sedan kan ju politikerna välja att dra ut på processen för att det tex är val snart men det brukar vara betydligt större planer än en villa. Typ hotell i känsliga lägen.

(Har inte tjänstemännen på planavdelningen förklarat hur processen går till?)

Det är alltså inte grannhöranden, det är i bygglov utan nu är det samråd då alla sakägare, länsstyrelsen och lantmäteriet samt andra berörda organisationer och myndigheter ska yttra sig.
 
Claes Sörmland
T Toaz skrev:
Vår undran om någon vet hur mycket grannar kan påverka planförslag, mer än att dra ut på processen??
Det beror på vem det är som är drivande bakom detaljplanen. Om det t ex finns politiker med fingrar med i processen så kan de vara rätt hänsynslösa om de har en agenda. Detsamma om det finns tjänstemän med visioner som smyger i kulissen.

Om det mer är att grannskapet har lyckats övertyga kommunens förvaltning och politiker om denna planprocess eller om det finns en exploatör som vill utöka området och bygga så lär det mer handla om att tjänstemännen försöker få fram konsensus. Det sista man vill fastna i är ju en massa överklaganden efter att planen har beslutats av kommunen. I detta scenario så har nog grannar en hel del att säga till om. Jag har i alla fall lyckats trolla bort ny bebyggelse längs min tomtgräns i en planprocess genom att bara vara negativ. Mycket negativ ska sägas. Man ville inte fastna i överklagandeprocesser tror jag, varken drivande exploatör eller kommunens tjänstemän.
 
Jiji Jiji skrev:
Det är kommunen som driver processen, du ska inte göra något nu. Alla sakägare har rätt att yttra sig under processen och kan sedan överklaga kommunens beslut men det betyder inte att de får rätt. Om jag fått en krona för varje gång någon sagt "utsikt" under en planprocess hade varken jag eller mina arvingar behövt arbeta, någonsin. Ofta är det mycket skrik för lite ull, från grannarna. Det är inte alla gånger de överklagar och om de gör det är mycket sällan de vinner om utsikten är det enda.

Sedan kan ju politikerna välja att dra ut på processen för att det tex är val snart men det brukar vara betydligt större planer än en villa. Typ hotell i känsliga lägen.

(Har inte tjänstemännen på planavdelningen förklarat hur processen går till?)

Det är alltså inte grannhöranden, det är i bygglov utan nu är det samråd då alla sakägare, länsstyrelsen och lantmäteriet samt andra berörda organisationer och myndigheter ska yttra sig.
sorry skrev fel, det är samråd.. men att i hörandet av grannarna så har dom gått i taket..
Men du verkar jobba med planer?

Tack för era svar

jag har aldrig varit med om detta tidigare, så vi köpt en tomt i go tro och trodde vi kunde bygga vårt drömhem där, vi undersökte inte detaljplanen innan utan gick på mäklarens ord.. efter det har vi drivit ny detaljplan. Inte det lättaste.. men kommunen och vi är på samma linje, så får se va dom säger efter dom fått in grannarnas synpunkter….

Men hur ofta får grannar rätt, kanske dum fråga.. vad för argument är av vikt från grannar?
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det beror på vem det är som är drivande bakom detaljplanen. Om det t ex finns politiker med fingrar med i processen så kan de vara rätt hänsynslösa om de har en agenda. Detsamma om det finns tjänstemän med visioner som smyger i kulissen.



Om det mer är att grannskapet har lyckats övertyga kommunens förvaltning och politiker om denna planprocess eller om det finns en exploatör som vill utöka området och bygga så lär det mer handla om att tjänstemännen försöker få fram konsensus. Det sista man vill fastna i är ju en massa överklaganden efter att planen har beslutats av kommunen. I detta scenario så har nog grannar en hel del att säga till om. Jag har i alla fall lyckats trolla bort ny bebyggelse längs min tomtgräns i en planprocess genom att bara vara negativ. Mycket negativ ska sägas. Man ville inte fastna i överklagandeprocesser tror jag, varken drivande exploatör eller kommunens tjänstemän.

Tack för ditt svar..
får man fråga vilka synpunkter ni tryckte på
För att dom skulle avbryta detaljplansarbetet?

i mitt fall sa dom från första dagen att er detaljnivå inte stämmer överens med området och detta behöver vi kolla på.. Dock sa dom också att det är för liten måluppfyllnad med bara ett hus, där av finns större risk för negativt planbesked.. men efter många om och men fick vi positivt planbesked och skulle startat 2020, men dom sköt på det till 2021
 
Hur mycket grannarna kan påverka beror mycket kommunen låter sig påverkas. Grannarna yttrar sig i samrådet och kommunens tjänstemän kan välja att revidera planen efter detta eller motivera varför man inte gör det. Politikerna kan välja att inte anta planen men som någon nämnt tidigare är det oftast om planen är mer kontroversiell hos en större grupp, inte ett fåtal grannar.

Sen kan ju grannarna överklaga antagandet. Detta kommer sannolikt dra ut på processen minst ett halvår. Minskad utsikt för enskilda m.m brukar inte vara tillräckliga skäl för att få en plan upphävd, det brukar oftast vara formaliafel i processen eller att miljöfrågor inte är tillräckligt utredda
 
  • Gilla
Toaz och 1 till
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Hur mycket grannarna kan påverka beror mycket kommunen låter sig påverkas. Grannarna yttrar sig i samrådet och kommunens tjänstemän kan välja att revidera planen efter detta eller motivera varför man inte gör det. Politikerna kan välja att inte anta planen men som någon nämnt tidigare är det oftast om planen är mer kontroversiell hos en större grupp, inte ett fåtal grannar.

Sen kan ju grannarna överklaga antagandet. Detta kommer sannolikt dra ut på processen minst ett halvår. Minskad utsikt för enskilda m.m brukar inte vara tillräckliga skäl för att få en plan upphävd, det brukar oftast vara formaliafel i processen eller att miljöfrågor inte är tillräckligt utredda
tack för ditt svar..
Man blir lite nervi när grannar är så arga o ”gaddar” ihop sig
 
Bara i Sverige! Helt normalt att folk är onormala! Tänker bara på sig själva, minsta lilla förändring klara bananen inte av. Allt ska vara som förr, bara dom själva får det bästa. Jag gissar att det går er väg men kommer ta tid, förbered er även på överklagan när ni senare söker bygglov. Grannarna kommer få stånga sig blodiga i onödan..,
 
  • Gilla
Toaz
  • Laddar…
Utifrån min erfarenhet brukar inte medborgarnas synpunkter få så stor tyngd om de inte trycker på en riktigt svag punkt i planen och dit hör inte utsikt. De som däremot har mycket att säga till om är Länsstyrelsen. De lyssnar kommunen i allmänhet på. Utöver detta brukar räddningstjänst, va-bolag, nätägare och kommunens olika avdelningar (skola, trafik, miljö mm) väga tungt.
Låter dyrt att driva planprocess som privatperson. Min erfarenhet är att det är exploatören/den som tagit initiativ till planen som får bära alla kostnader för planens framtagande och de kan vara häpnadsväckande stora.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
E Erik PS skrev:
Utifrån min erfarenhet brukar inte medborgarnas synpunkter få så stor tyngd om de inte trycker på en riktigt svag punkt i planen och dit hör inte utsikt. De som däremot har mycket att säga till om är Länsstyrelsen. De lyssnar kommunen i allmänhet på. Utöver detta brukar räddningstjänst, va-bolag, nätägare och kommunens olika avdelningar (skola, trafik, miljö mm) väga tungt.
Låter dyrt att driva planprocess som privatperson. Min erfarenhet är att det är exploatören/den som tagit initiativ till planen som får bära alla kostnader för planens framtagande och de kan vara häpnadsväckande stora.
Hej
Tack för svar..
Det är svin dyrt att driva plan själv, dock finns det inga andra alternativ.. vi har även tagit hjälp av konsult för att få fram olika förslag, det va med inte billigt.. utöver det kommer även olika utredningar som man får betala för, så räknar med att planen kostar runt 500k
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.