kanske en dum fråga men hur vet jag om min fastighet ligger utanför detaljplanerat område?? bor ca 7km från samhället på en gård där vi har 4 grannar, innebär detta att jag får bygga "som jag vill" om vår fastighet inte hör till detaljplanerat område??
 
Du ringer till din kommun för att höra om din fastighet är detaljplanelagd.

Om du ligger utanför detaljplanen så innebär det absolut inte att du får bygga som du vill. Tvärtom så tar det längre tid att få bygglov. Detta beror på att en detaljplan är riktlinjer för hur ett område skall se ut (Hus, vägar, parker osv). Men utanför detaljplanelagt område så har du troligtvis större frihet beroende på kommun att bygga "speciella" hus :)
 
Det kan finnas äldre former av planer som gäller som detaljplaner idag byggnadsplan, avstyckningsplan och stadsplan eller som områdesbestämmelser, generalplan...(kanske finns nåt gammalt även för gårdar:)).
I fastighetsregistret brukar stå vad det finns för aktuella planer för fastigheten. Där finns också uppgifter om annat som kan röra markens användning.

...på en gård utanför samhälle och utanför sk. samlad bebyggelse...
Ekonomibyggnader får, om jag inte minns fel, byggas utan bygglov för jordbruksfastigheter.
Andra undantag är ex. mindre tillbyggnader (förutsatt att de inte blir dominerande över ursprungshuset) och murar/plank för en-/tvåfamiljsbyggnader utanför samlad bebyggelse.

Säkert finns massor mer att säga men det var vad som poppade upp nu:D
...bygganmälan kan ibland behövas trots att inte bygglov krävs.

Men kommunen...visst ring dem. Då kan du också få se de aktuella planerna samt höra dig för vad som mer kan reglera var och vad du får bygga...för att inte bli besviken när bygglov inte ges och tvingas rita och planera om allt:(
...eller för att snabba upp ett ev. bygglov:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.