tjena! Har för nuvarande ett riktigt risigt kallgarage stående på tomten som är ca 33m2
. Skulle vilja riva ner de och gör nytt varmgarage och då helst upp mot 60m2 de skulle gå utan att hamna för nära vägar grannar osv, men när ja kollar på detaljplans bestämmelserna så tolkar ja dessa som att det enbart för byggas max 40m2 . Har ja rätt eller har ja missförstått de? Min tomt har beteckningarna ”BF 1” på sig. Tråkit om det är så när de fysiskt finns bra med plats:sweat:
 
  • Detaljplan med text markerad som begränsar byggstorlek till max 40m² för garage på tomt med beteckning "BF 1".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sunnis
Ser ut som det är 40kvm som är max. Du får dubbelkolla med kommunen.

Ett alternativ är ju att bygga ett garage på 40kvm och sedan en friggebod på 15.
 
P Patzie skrev:
tjena! Har för nuvarande ett riktigt risigt kallgarage stående på tomten som är ca 33m2
. Skulle vilja riva ner de och gör nytt varmgarage och då helst upp mot 60m2 de skulle gå utan att hamna för nära vägar grannar osv, men när ja kollar på detaljplans bestämmelserna så tolkar ja dessa som att det enbart för byggas max 40m2 . Har ja rätt eller har ja missförstått de? Min tomt har beteckningarna ”BF 1” på sig. Tråkit om det är så när de fysiskt finns bra med plats:sweat:
Garaget får vara högst 40 kvm byggnadsarea och 2,8 meter i byggnadshöjd. Möjligt att kommunen kan godta ytterligare några kvadrat som liten avvikelse, men ingen rättighet.
 
Tänk på att du har två begränsningar, totala ytan av huvudbyggnad och garage får inte överstiga 190 kvm.
 
Nej precis, men när man pratar om den totala ytan då räknar man då bara med själva plattan på marken på själva huset eller våning 2 med, alltså boytan. Men inte för att de spelar någon roll för me dessa regler kommer de inte gå att överstiga 190m2 oavsett:p men typ attefall och friggebod är inte inräknat i dessa 190m2? Får väl bita i det sura och bara bygga 40m2 då:sweat::cool:
 
Snåla detaljplaner är ju värdelöst:crysmile:
 
Attefallsbyggnader och friggebodar får byggas i strid med detaljplanen. Så där behöver du inte ta hänsyn till ytreglerna. Men om jag minns rätt så får du bara bygga en attefallsutbyggnad på din huvudbyggnad, annars hade du kunnat bygga ditt garage med 40 + 15 kvm.
 
Ja precis man får inte göra de på garage och liknande tyvärr , de hålet har de täppt till, får bygga en attefalls kåk som ” verkstaden ” med arbetsbänkar och grejer får står i så man maximerar platsen i garaget så får man väl springa lite mellan när man mekar och snickrar:rofl:
 
Jag tolkar paragrafen som att det inte finns något hinder för att bygga ett större garage om det är en del av huvudbyggnaden. Nu kanske det inte går rent praktiskt med planlösningen på huset och geografin på tomten, men jag ville bara väcka ännu en tanke. Jag har ett garage som är direkt anslutet till källaren på huset, således en del av huvudbyggnaden

Och angående kommentaren om snål detaljplan, så är min ännu snålare, max 80kvm huvudhus och 20kvm uthus, detta på en tomt som är 4400kvm!:surprised: Jag vill också ha 60kvm garage, man får lov att knöa in alla prylar och bilar på 36kvm...:(

Klart du ska ha ett stort garage, jag har lekt med tanken på att göra om sovrummet till garage bara för att gå mot strömmen och alla som gör om garaget till sovrum...:crysmile:
 
Där sa du något :D måste de vara öppning fmellan huvudbyggnaden och garaget eller räcker de att de är ihopbyggda bara?:)
 
Tror inte att du behöver ha någon dörr där. Men skulle det vara krav på det, så kan du ju alltid bygga igen direkt när du fått slutbevis.
 
Klart intressant , garage står nu brevid huset ca 3m emellan, skulle kunna bygga en vinkel på huset då det är sadeltak på huset , och bygga kortsidan på garaget in i långsidan på huset
 
Är det en gammal detaljplan och många runt dig har byggt stort så är kommunen mer villiga att tänja på reglerna.

Alternativt att du bygger 40 m² garage och 15 m² attefallstillbyggnad. Då måste du bara dela upp ansökningen i 2 delar där attefallstillbyggnaden inte är med på 40 m² och sedan en handling med hela byggnaden där den är med.
 
Det behöver inte vara någon öppning mellan bostaden och garaget för att de ska anses vara sammanbyggda.
 
Totalt max 190m2, husets yta är byggnadsarea, dvs projecerad yta på marken, inte bostadsyta.

Så max 40m2 kan du bygga om huset inte tar upp mer än 150m2 på marken. Till det så har du 15m2 attefallstillbyggnad att leka med. S å du kan bygga 40+15m2 som mest.
Rita garaget som en länga som du förlänger lite extra med de 15m2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.