I planeringen av altanbygget stötte jag på lite detaljer som jag inte reflekterat över tidigare i planeringen, och det kanske inte skiljer de olika lösningarna så mycket åt. Altanens inre bärlina sitter i väggen men den yttre hamnar ca 40 cm över mark så en stolpe mellan plint och bärlina behövs. Hur löser man följande:

1. Balkskons öppning? Skall balskon (U) ligga precis som den gjort om man lagt bärlinan direkt i den, dvs öppen åt sidorna? (stolpen kan tippa åt sidorna, men inte utåt så att säga)

2. Är det någon skillnad i att använda dubbla 45x95 som man spikat ihop eller en 95x95, jag hade nog ändå tänkt att såga ur 45mm för att fälla in bärlinan, kan man inte då istället använda två 45x95 där den kortare har längden av den långa minus bärlinans höjd? (bärlinan står då på den korta).

3. Följdfråga, är det bättre att fälla in bärlinan i stolpen, eller skall man bara lägga den ovanpå och fästa med vinkeljärn

4. Vid infällning av yttersta bärlinan, har det någon betydelse om man gör infällningen i stolpen på insidan (mot huset) eller på utsidan?

Hoppas frågorna är tydliga utan illustrationer...
 
1. Det är ju inga sidokrafter, så det borde inte spela någon roll. Vår bärlina sitter med L-skor i plinten

2. 2x45 är väl enklare

3. fäll in.

4. Det handlar väl mest om estetiska skillnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.