Jag håller på att totalrenovera huset och när jag kom till hallutbyggnaden (pulpettak ut från gaveln) så slutade det med att jag rev bort hela och har nu gjutit ny platta på mark (berg under singel och mackadam)

Jag tänkte nu bygga upp den igen själv, vi snackar 2.4m ut fån befintlig gavel och 4 meter bred. Var kan man hitta detajerade beskrivningar på detaljer i de olika momenten?

Jag kan ju säkert lösa allt utan men förmodligen mer omständligt än vad som behövs. När man goglar runt så hittar man ju bara beskriviningar i generella termer men jag är mer inne på hur man ska regla upp i hörn, fästa väggreglarna i nån överliggare, detaljbilder på hur man fäster takbjälkarna i väggstommen etc..

nått boktips kanske?
 
tar ett exempel,.... Regeln som går från syllen sågas ofta in 45mm för att sätta in en regel. Sedan lägger man ett "lock" ovan väggregeln och den injackade regeln, figuren visar vad jag menar. Jag vill förstå syftet till varför man gör såhär samt liknande detaljer hur man sätter ihop grejjerna, vilka inföstningar som kan användas etc

exempel.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kan garantera att nästan alla dina tänkbara frågor har redan diskuterats mycket i detta forum. Sök på varje problem du undrar över så kommer du säkert hitta dina svar. Så har jag gjort och jag har klarat mig fint ;)

Angående din senaste fråga, sök på hammarband. Detta har diskuterats utförligt!
 
jo visst finns varje delmoment att hitta när mans söker. Har googlat runt 1-2h på hammarband och det är svårt att solla bland amatörer och proffskomentarer... Skulle vilja ha en stabil källa som beskriver hur man bygger upp konstruktionen. Det måste ju ändå vara en av de vanligaste grejjerna så nån bok eller nått kanske finns
 
tex, kan det se ut såhär ? sätter cc 60 på tak och vägg reglar?? blir ju en massa urjackande ur reglar hit å dit.... men men...

Detta är alltså lång väggen,. behöver kortväggarna denna typ av hammarband? eller räcker det med en over liggare där ?


skiss99999.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I den översta länken jag gav dig står allt som du frågar efter. Detaljerat med bilder.
 
Behövs inget hammarband på gavlarna. Inga takstolar eller åsar som vilar på dem.
Håller med MaZtoR, läs på byggbeskrivningar.se där finns mycket matnyttigt.
 
Man fäller in den regeln för att ta upp lasterna från taket, så att det inte blir nedböjning på hammarbandet. Alternativt kan man lägga dubbla hammarband men infällningen är väl att rekommendera.
 
Dr Trä skrev:
Man fäller in den regeln för att ta upp lasterna från taket, så att det inte blir nedböjning på hammarbandet. Alternativt kan man lägga dubbla hammarband men infällningen är väl att rekommendera.
Eller så planerar man vart takstolarna hamnar innan man börjar att bygga och slipper denna extra kostnad,
 
Helt riktigt Danne83! Det behövs inte göras om man placerar takstolen på hammarbandet ovanför väggregeln. Förklarade bara vad den gjorde för nytta. :)
 
Ah smart, att js inte läst det nånstans... Inte för att ja bryr mig så mkt om kostnaden för en extra regel men gött att slippa jacka in varje regel.....
 
Jag funderar på om du inte har dem grundläggande kunskaperna inom stommbyggnad och erfarenhet så kanske du skulle ta hjälp av någon snickare som kan hjälpa dig med regelverket i detta bygge så det inte går snett ;)

Ett litet tips bara :)
 
  • Gilla
haavard
  • Laddar…
Som sagt byggbeskrivningar.se är mycket värdefulla. Kolla igenom filmerna dom har på bodar, stugor, garage och cykelförråd. Inget klockrent pulpetexempel dock förutom förutom carport och cykelskjul har jag för mig..

Dessutom har dom beräkningshjälp för pulpettak och golvbjälkar. En liggande regel under hammarband skulle jag lätt ta så man har lite frihet med dörr och fönsterplacering även efter bygget är klart.

Sen vet jag inte hur man tänker på ett entrétak som kan få en hel del mer snö från resten av huset.
 
Erfarenhet av just detta har jag inte men känner mig trygg i att det kommer hålla när det väl är klart... Gör inget förrän jag känner mig 100 såå..
 
  • Gilla
Robin80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.