Hej! Vi skulle beställa nya dörrar till vår lägenhet och skulle ha ett par dörrar från ett visst märke. En av dörrarna skulle vara en sån "vikdörr" som kan vikas på mitten för att komma in i badrummet. När de var i lägenheten och mätte så skulle dörren kunna stå öppen utan att slå i en annan dörr som var väldigt nära. Så långt är allt bra.

När vi sedan skulle göra beställningen så ville vi ha dörrarna i en viss färg som den tillverkaren (märket) inte hade. Då rekommenderade säljaren ett annat märke som var lite dyrare men bättre i kvalitet, och som hade färgen vi ville ha (gråvita dörrar med trämönster). Vi beställde dörrarna av det nya märket och betalade 35000 kr.

Nu när dörrarna kom och installerades så visade det sig att vikdörren öppnas på ett sätt som gör att den slår i den andra dörren som jag nämnde innan, som står väldigt nära vikdörren. Dörrarna slår alltså i varandra med ungefär 10 cm och detta funkar inte alls eftersom vi inte kan ha det så, dörrarna måste kunna stå öppna dygnet runt.

Första märket hade alltså lite annorlunda dimensioner på själva dörrarna (hur de öppnas och stängs) vilket gjorde att det hade gått att ha dörrarna öppna samtidigt, men detta nya märke vi sedan beställde har dimensioner som gör att det inte går att ha dörrarna öppna samtidigt.

Jag pratade med företaget och dom bad om ursäkt och sa att dom totalt glömde bort att nämna att detta nya märke hade andra dimensioner så dörrarna inte hade gått att ha öppna samtidigt. Notera att installatören satte upp dörren, trots att han visste om felet (vi var inte där när dörrarna installerades).

Vad är nästa steg? Hade vi vetat att dörrarna inte hade gått att ha öppna samtidigt så hade vi aldrig tagit detta dyrare märke, utan valt en annan färg som det första märket hade (tex vit).

Vems fel är detta? Vad kan jag kräva för kompensation? Vad borde jag göra?

Har kollat olika sätt att lösa det på men rummet vikdörren är anslutet till är för litet för att låta dörren öppnas inåt i själva rummet. Dörren måste alltså öppnas utåt.

Tacksam för alla typer av tips och erfarenheter. Innerst inne vill jag att dom tar dessa dörrar, slänger iväg dom och beställer nya dörrar från det första märket fast i en annan färg, och dessutom står för hela kostnaden (runt 32000 kr för dörrar från det första märket). Men vet inte vilka rättigheter jag har och vad som är rimligt att begära. Mvh
 
Redigerat:
Bild på dörren som det ser ut nu. Hade vi valt det första märket så hade dörrarna gått att ha öppna samtidigt.
 
  • Två vita dörrar öppnade i ett vinkelrätt läge mot varandra, som blockerar varandra från att öppnas helt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Firman/personen som satt upp dörrarna kom denne från dörrfirman eller har ni själv tagit den kontakten och beställt monteringen?
 
E etompau skrev:
Firman/personen som satt upp dörrarna kom denne från dörrfirman eller har ni själv tagit den kontakten och beställt monteringen?
Han som satte upp dörrarna skickades från firman (installationen ingick i priset).
 
Ja då gäller konsumentjänstlagen. Du har beställt en produkt med montering och varit tydlig med dina krav.
Installatören skulle informerat dig om att grejorna inte kunde monteras enl. dina önskemål/krav.
Firman ska, som jag ser det, åtgärda detta utan kostnad för dig.
 
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
+1

End of story.
 
  • Gilla
shesaid och 1 till
  • Laddar…
Åtgärda utan kostnad? Så i teorin borde dom byta ut alla dörrar till det första märket utan extra kostnad så det är samma färg och stil på alla dörrar? Eller bara själva vikdörren? Tack för svaren hittills :)
 
Det går inte att byta den andra dörren till en vikdörr då? :thinking:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det går inte att byta den andra dörren till en vikdörr då? :thinking:
Smart idé men då kommer inte de andra dörrarna "passa" eftersom den andra dörren syns från hallen där det finns 4 andra dörrar som ser ut som den dörren (med samma handtag). Planlösningen är en avlång hall med dörrar in till varje sovrum, i slutet av hallen så kommer kök och vardagsrum.

Den vikdörren är en specialdörr till en suite-badrummet (badrum för just det sovrummet). Hade helst föredragit att ha normala dörrar överallt men nu är det så konstig planlösning just i samband med lilla badrummet till sovrummet, så fick ha en sån speciallösning så det överhuvudtaget hade gått att stänga om det lilla badrummet. Men smart idé annars, men hade inte sett "symmetriskt" ut om man någon gång vill ha alla dörrar stängda.
 
S shesaid skrev:
Åtgärda utan kostnad? Så i teorin borde dom byta ut alla dörrar till det första märket utan extra kostnad så det är samma färg och stil på alla dörrar? Eller bara själva vikdörren? Tack för svaren hittills :)
Till en lösning som uppfyller det du beställt, öppningsbara enl. dina krav.
Har firman kommit med något lösningsförslag?
 
E etompau skrev:
Till en lösning som uppfyller det du beställt, öppningsbara enl. dina krav.
Har firman kommit med något lösningsförslag?
Okej, tänker också designen - i teorin hade dom bara kunnat byta ut den dörren till det första märket, men då kommer det inte se snyggt ut eftersom den inte kommer ha samma färg eller vara samma material som dom andra dörrarna :( vi köpte totalt 5 dörrar, 4 "normala" sen den vikdörren.

Nope, dom har inte kommit med någon lösning. Handtagen kom i fel färg (de skulle vara svarta) och när de kommer in i lager igen så skulle dom kontakta mig för att komma och installera handtaget - och då "tillsammans komma på en lösning". Men innan detta möte sker, så vill jag veta vad jag kan begära. Kan jag liksom begära att dom byter ut alla dörrar för att rent estetiskt se bättre ut, men rent funktionellt hade dom bara kunnat byta ut en dörr, dvs vikdörren? hmmmm
 
S shesaid skrev:
Okej, tänker också designen - i teorin hade dom bara kunnat byta ut den dörren till det första märket, men då kommer det inte se snyggt ut eftersom den inte kommer ha samma färg eller vara samma material som dom andra dörrarna :( vi köpte totalt 5 dörrar, 4 "normala" sen den vikdörren.

Nope, dom har inte kommit med någon lösning. Handtagen kom i fel färg (de skulle vara svarta) och när de kommer in i lager igen så skulle dom kontakta mig för att komma och installera handtaget - och då "tillsammans komma på en lösning". Men innan detta möte sker, så vill jag veta vad jag kan begära. Kan jag liksom begära att dom byter ut alla dörrar för att rent estetiskt se bättre ut, men rent funktionellt hade dom bara kunnat byta ut en dörr, dvs vikdörren? hmmmm
S shesaid skrev:
Okej, tänker också designen - i teorin hade dom bara kunnat byta ut den dörren till det första märket, men då kommer det inte se snyggt ut eftersom den inte kommer ha samma färg eller vara samma material som dom andra dörrarna :( vi köpte totalt 5 dörrar, 4 "normala" sen den vikdörren.

Nope, dom har inte kommit med någon lösning. Handtagen kom i fel färg (de skulle vara svarta) och när de kommer in i lager igen så skulle dom kontakta mig för att komma och installera handtaget - och då "tillsammans komma på en lösning". Men innan detta möte sker, så vill jag veta vad jag kan begära. Kan jag liksom begära att dom byter ut alla dörrar för att rent estetiskt se bättre ut, men rent funktionellt hade dom bara kunnat byta ut en dörr, dvs vikdörren? hmmmm

En viss rimlighet i en lösning/åtgärd får nog accepteras.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
E etompau skrev:
En viss rimlighet i en lösning/åtgärd får nog accepteras.
Så min önskan om att byta ut alla dörrar (ser verkligen ingen annan lösning estetiskt) är kanske ingenting jag kan förvänta mig att dom ska stå för? :)
 
S shesaid skrev:
Så min önskan om att byta ut alla dörrar (ser verkligen ingen annan lösning estetiskt) är kanske ingenting jag kan förvänta mig att dom ska stå för? :)
Starta med det kravet och se vilken reaktion du får från företaget.
 
  • Gilla
shesaid
  • Laddar…
Tack för alla svar! Ska se vad dom säger sen uppdaterar jag tråden med hur det gick :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.