Status
Tråden går ej att kommentera.
En äldre herre besöker mig under murningsarbeten på kåken (grunden) och vi samspråkar om bl a priser. En säck (50kg) cement kostade 7 kronor när jag började på 60-talet, men var naturligtvis billigare långt tidigare. Så idag fick jag ta del av vad det kostade 1954, och hur kostnadsförslaget såg ut............
2008-04-13-1902-39.jpg
 
" Alltid med nöje till Eder tjänst" :)
"Högaktningsfullt"

Det är annat än dagensofferter ha ha
 
Mikael_L
Ja vad är det för sätt !!!

Buga och bocka för kunderna, när dom istället borde veta sin plats, och vara glad att man överhuvudtaget orkar räkna fram ett pris åt dom ... :mad:

allt var inte bättre förr.

:D :D :D
 
Jag gillar: "Rabatterna kan vi diskutera vid tillfälle". Sådant syns inte på dagens offerter heller...

Kollade lite, och det var en rätt så bra konjunktur i Sverige 1954, så det var nog inget fjäskande för att få jobb heller.

Se och lär nu, hantverkare!
 
Mikael_L
Numera skriver kanske en del:
"De besynnerliga påslagen kan vi diskutera vid tllfälle"
;)
 
Swetrot skrev:
Jag gillar: "Rabatterna kan vi diskutera vid tillfälle". Sådant syns inte på dagens offerter heller...

Kollade lite, och det var en rätt så bra konjunktur i Sverige 1954, så det var nog inget fjäskande för att få jobb heller.

Se och lär nu, hantverkare!
Kanke därför en del av hantverkarna kom iförd hatt och slips, elektriker, rörläggare, målare m fl.

Men 50-talet var slutet för egnahembyggen, som startade tidigt 1900-tal. Staten ställde upp med "billiga lån" för att det nya folkhemmet skulle växa fram. Mycket uppoffrande för de som hoppade på detta tåg, släkten fick hjälpa till att gräva till källaren, på lediga stunder. Men så utarmades också landsbyggden, då folk ville bo i de nya villaområden i städernas utkanter.
Och så blev det ett miljonprogram på 60-talet, för att locka tillbaka folket (barnen till egnahemsbyggen) till landsortskommunerna.
Då fick man i regel en ny villa + 25.000 att handla möbler för, om man bara ville flytta dit.
Idag när pengarna är slut-eller går till annat, får var och en som önskar en villa, betala själv, utan subventioner, men glädjen av att få betala 25% moms på hela huskostnaden, pengar som går till så mycket annat, skola, vården bla bla bla.............
 
Nu är det ju inte bara hantverkare som var artiga förr, utan även kunder, och alla andra. Vi har tyvärr glömt lite om hur man beter sig mot främlingar. Jag tror att hövlighet i Sverige blev så sammankopplat med något man var mot överheten och i våra jämlikhetssträvanden försvann hövligheten eftersom vi missade att den stora poängen är att man ska vara hövlig mot alla och inte bara mot överheten.

Jag såg gamla brev min farmor skrivit som ung när hon arbetade på restaurang. I ett brev beställer hon 1 kg griskött. Brevet är otroligt väl utformat med otroligt fin handskrift, noga angivelse av datum, ort och så vidare och framförallt extremt hövligt, på ett sätt som får lappen ovan att låta som en förolämpning. Det kändes nog trevligare att få en sådan beställning än dagens nedkluddade siffror på baksidan av ett gammalt kuvert.

Det skulle nog inte skada om vi var lite vänligare mot varandra även idag och visade även främlingar respekt, utan att först bedöma sin status i mötet och vara så ohövliga vi bara kan, ifall vi inte behöver något av motparten.
 
saturnus skrev:
Idag när pengarna är slut-eller går till annat, får var och en som önskar en villa, betala själv, utan subventioner
*host* ränteavdrag *host* *host* :rolleyes:
 
Nyfniken skrev:
*host* ränteavdrag *host* *host* :rolleyes:
RÄNTEAVDRAG......vad menas! Jo det kanske är det sista som finns kvar. Men för inte så länge sedan fick Vi dra av hela räntekostnaden....på allla lån. Men nu är vi nere på 30%. Men på bankränta vi erhåller, 2% eller vad den kan vara, får vi beta 30% i skatt.
Nu fick jag till det, hänger Du med:confused:
 
saturnus skrev:
Nu fick jag till det, hänger Du med:confused:
Nix, det gör jag inte. :confused:
 
o`key, vad är det Du inte förstår, att vi förr fick dra av hela räntekostnaden (mot inkomsten) och idag endast 30% av räntekostnaden. Varför det var så förr, och så här nu, kan knappast främja företagandet (jobben) och den enskildes dröm om ett eget boende. Det var nämnligen detta som låg till grund för när Egna Hemmen en gång påbörjades. Säkert hade många fler familjer kunnat bo i en egen villa, om regeringarna värnat om befolkningen i landet. 83--85 % av befolkningen vill bo i eget hus, men när 25% av villans totalpris är skatt och avgifter, är det inte många som klarar att betala.
 
saturnus skrev:
o`key, vad är det Du inte förstår
Ja, det jag inte riktigt förstod var vad du menade med att du "fick till det" när du skrev att inkomsträntor beskattas.

saturnus skrev:
...att vi förr fick dra av hela räntekostnaden (mot inkomsten) och idag endast 30% av räntekostnaden. Varför det var så förr, och så här nu, kan knappast främja företagandet (jobben) och den enskildes dröm om ett eget boende.
Du menar att det är dåligt att ränteavdraget sänkts från 100% till 30% för att det på så sätt gör att folk inte har råd att köpa hus?

I så fall kan vi lägga ner diskussionen direkt då vi har helt olika uppfattning om hur marknaden fungerar.
 
Ränteavdraget har inte sänkts. Ränteutgifter är avdragsgilla till 100% upp till 100000 kr/person. Du menar väl att "värdet" på ränteavdraget är värt 30% (i inkomstslaget kapital)?
 
Nyfniken skrev
I så fall kan vi lägga ner diskussionen direkt då vi har helt olika uppfattning om hur marknaden fungerar.

Ja, kanske bäst Vi lägger ned, då jag inte förstår, hur Staten kan vara en del av marknaden, som har monopol på skatter och avgifter. Om denna marknad då skall styras av vilken politiska färg Staten har, så kommer det att bli betydligt sämre för fotfolket i landet Sverige. Kunde vara intressant att få ta del av Statens utredning, om vilken grupp ( inkomst) i samhället som har råd att köpa nytt hus idag, jämfört med t ex 1958 eller 1968.Staten med sina skatter och avgifter, eller Marknaden som Du kallar den, hade inte ambitionen att plundra sin befolkning 1958. Många av frågorna här på Forumet, är kopplade till just kostnader, Folk undrar om de har råd på sina 2 inkomster att köpa det där drömhuset eller inte. 1958 var det endast en inkomst i hushållet som betalade huset. Den största gruppen i samhället, som inte ens har "råd" att drömma om ett eget hus, deltar inte på detta Forum.
 
saturnus skrev:
En äldre herre besöker mig under murningsarbeten på kåken (grunden) och vi samspråkar om bl a priser. En säck (50kg) cement kostade 7 kronor när jag började på 60-talet, men var naturligtvis billigare långt tidigare. Så idag fick jag ta del av vad det kostade 1954, och hur kostnadsförslaget såg ut............
[/IMG]
Är det inte dags att sätta lite fart med grunden snart om du började på 60-talet. ;) :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.