Visst måste köpare och säljare närma sig varandra på en marknad. Jag förundras dock över det utbredda ointresset hos företag och säljare på småhusmarknaden. Det verkar som om de befinner sig i centrum och universum snurrar runt dem!!!
 
Tvärsom tycker jag att säljarna är såväl intresserade som duktiga och seriösa.

/Fredrik
 
Jag håller med Fredrik. Till oss ringer de då och då och kollar hur det går utan att vara påträngande. Naturligtvis vill de sälja, men vi har än så länge inte valt bort nån pga av jobbig attityd... Men detta verkar variera över vårt avlånga land...
 
Mer sånt finns att läsa under "så trött på säljare"...
 
Boppen skrev:
Visst måste köpare och säljare närma sig varandra på en marknad. Jag förundras dock över det utbredda ointresset hos företag och säljare på småhusmarknaden. Det verkar som om de befinner sig i centrum och universum snurrar runt dem!!!
visst är det så, frågan är bara vad som är rgel och vad som är undantag.

Förhoppningsvis är det färre säljare som är ointresserade än de som är engagerade och intresserade.
Det är dock främst de ointresserade som får uppmärksamheten här. Och det är det som ska diskuteras.

Jag frågar mig tex varför husföretag och säljare så ofta inte svarar på mail frågor och katalogbeställningar via webben. Har man wn websida där du har den möjligheten - då ska man också sköta den!

Vissa säljare har också egenheten att inte förstå när ett NEJ är ett NEJ! De slösar ju lika mycket med sin egen tid som med kundens.
 
Hos oss var fallet att de var väldigt intresserade och vänliga tills de hade sålt huset.
Sen var det plötsligt mycket svårt att få tag i säljaren när problem uppstod....
 
Tyvärr måste jag hålla med föregående inlägg. Servicen före och efter affär är slående.

För egen del är handskarna kastade... hot och skrik är vad som gäller. Förvånande hjälper det. Servicen har återvänt. Kan i och för sig bero på att han vill ha resten av pengarna.

Det finns bara ett sätt att behålla säljarens intresse och det är pengarna.

Ett till råd. Dokumentera allt. Fotografera jobben fortlöpande. Skriv gärna både dagbok med kompletterande foton. Det hjälper i diskussionerna.

Ännu ett råd. Stå på Er. Tro inte på säljarnas ord. Flertalet fall har våran säljare försökt med standard frasen "Det ingår ej i standard leverans". Detta trots att vi har det på papperet. Han har fått vika sig gång på gång. Jag börjar tro att säljarna av re reflex svarar ovanstående...

Som svar till frågeställning i denna diskussion. Det är svårt för säljaren att lägg sig på rätt nivå när det gäller kontakt. Viss köpare anser att en säljare är påstridig när han hör av sig ofta medans andra tycker säljare är ointresserade när de hör av sig endast x ggr. Dock håller jag med om att det är slående många ggr som husleverantörer aldrig hör av sig med efterfrågad offert. Har de så bra beläggning?
 
Jonas_O skrev:
Ett till råd. Dokumentera allt. Fotografera jobben fortlöpande. Skriv gärna både dagbok med kompletterande foton. Det hjälper i diskussionerna.

Ännu ett råd. Stå på Er. Tro inte på säljarnas ord. Flertalet fall har våran säljare försökt med standard frasen "Det ingår ej i standard leverans". Detta trots att vi har det på papperet. Han har fått vika sig gång på gång. Jag börjar tro att säljarna av re reflex svarar ovanstående...
??? Jaaaa, nog står jag på mig alltid !!
Dokumenterat och skrivit, men vad hjälper det ?
I rätten, kanske!
Men kör dom med resonemanget att ... "de har inte fått komma in i huset och åtgärda...."men de har minsann åtgärdat det mesta"... så förstår man att inget hållbart resonemang går in i alla fall!

Säljare och husfabrikant ligger troligen inte på samma nivå, dvs det är knappast någon byggmästare som sadlat om efter några år...och då blir det lätt en massa löften (oftast kryptiskt formulerade i avtalet) som sedan husfabrikanten ska infria!

Låter jag negativ på något vis?

;)
Förlåt, självklart ska man dokumentera och fotografera. Det är bra och kul att ha även för egen del!

Helena med
Sverige Stugan
 
I Köpeavtalet med Eksjöhus står "såväl säljare som köpare bör tillse alla löften och utfästelser är skriftliga" Seriöst av husföretaget att de tycker att det är så viktigt att det skrivs ut tom på köpeavtalet, borde alla säljare göra...
 
:)
Mycket bra och det faller ju då också på båda parter att tydligt formulera de skriftliga utfästelserna, så inga missförstånd uppstår. Helst ska de fästas på ett papper som båda skriver under, åtminstone om det är viktiga och om det handlar om många tusenlappar!

Helena med
Sverige Stugan
 
Hur skall man kunna detalj specificer allting? Det är i min mening en omöjlighet.

För egen del tvingade vi säljaren att skriva vad som inte ingick... detta är något vi är glada för. Säljaren hade missat mycket. Ändå blir det missförstånd.

Upptäckte i helgen, efter två månader, att montörerna "missat" att spika ihop hörnen. Fråga mig inte vad som håller ihop huset nu för det vet jag inte.
 
Jonas_O skrev:
Upptäckte i helgen, efter två månader, att montörerna "missat" att spika ihop hörnen. Fråga mig inte vad som håller ihop huset nu för det vet jag inte.
Hur kunde du missa det kravet? ;)


Snacka om byggfusk.
 
Eftersom säljarn ej tagit upp hörnen så ingår det i monteringen... trodde jag. Skämt och sido självklart ingår spikandet i monteringen.

Dessa så kallade snickare är allt annat en snickare. Ord som klåpare ligger närmare till hands. Av en händelse upptäcktes att de dessutom ej upphängt takstolar, mellanbjälklag på ett korrekt sätt. Dessutom glömt en limträbalk i taket...

Klåpare är inte ett tillräckligt starkt ord. Okunniga amatörer med tummen mitt i handen kanske passar bättre. Slarv är deras ledstjärna, byggfusk deras mantra.

Nämnde jag att de endast drevat en vägg till hälften. Ren lyckträff att man tog bort den gipsskivan. Därifrån upptäcktes en lutande vägg som kan härledas till det glömda hörnet.

Själv ÄR bäste dräng. Referenser räcker tydligen inte. Vet ej om jag vågar anlita fler snickare...
 
Knappast. Jag tror sarpat har blivit hypnotiserad och hjärntvättad av det onda Eksjöhus, och kan bara sjunga dess lov.
Kom igen om ett halvår när bygget startat och han skriver tårfyllda poster om när Eksjöhus byggarklantar lagt badrumskaklet på vardagsrumsgolvet, kaklat med takteglet och lagt parketten på taket.
 
:p

Vilka turdagar Du har haft då, Jonas!
Hoppas Din story inte blir lika lång och tråkig som min!
Vad har Du byggt för något?

Synd att det inte finns en organisation som kunde stå bakom ryggen på oss, det enda jag kan tänka mig vore Villaägarna, men de är kanske mest intresserade av "färdiga husägare".

Självklart är det svårt att specifiera ända in i minsta detalj och att be säljaren precisera vad som INTE ingår är naturligtvis jättebra, för då kan han inte säga något sedan. Då måste ju resten ingå med andra ord!

Helena med
Sverige Stugan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.