å det gör det lite då och då, ev att det hänger ihop med att det blir sommar och elementen är avstängda men jag vet inte riktigt. hur som helst luktar det surt som satan, inte 'avloppslukt' riktigt. å det kommer på 1 sekund och kan försvinna lika snabbt, eller så stinker det en hel dag.
har en golvbrunn som inte används å tror det är främst därifrån stanken kommer, det blir lite bättre om man häller en hink vatten där..
vad kan det bero på å vad kan jag göra??
 
Golvbrunnen torkar ur, och det gå fortare på sommaren när det är varmt. Men det måste vara något som är sönder också. Kolla golvbrunnen.
 
Det kan även vara nåt fel på ventilatopnen till avloppet som gör att vattnet försvinner.
Men är det i ett rum som man inte använder golvbrunnen så mycket är det troligt att den trokar ur.
Det måste alltid finnas vatten i vatten låset för att hålla stanken borta
 
Kolla även tätningen mellan toalettstol och golv samt tätning mellan handfat och golv. Gammal tätning har en förmåga att försvinna eller mista sin funktion = dålig lukt.
 
nilhen skrev:
Kolla även tätningen mellan toalettstol och golv samt tätning mellan handfat och golv. Gammal tätning har en förmåga att försvinna eller mista sin funktion = dålig lukt.
Finns det nån enkel sätt att kolla om tätningen fungerar, är det bara att kolla om det läcker vatten när man spolar?
 
Det är väl den här tätningen som man skulle kolla på? Det ser väl inte så fräsch ut förstås!:eek:

IMG_0260.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!
Hur satt packningen? Jag menar det ser ut som om den borde sitta över det röret som kommer upp ur golvet och sedan så ska toastolens avlopp tryckas ned i röret och då tätar packningen bra. Är det en "hemmalösning" kan det varit så att packningen var nedtryckt i röret och tätar mellan "golvrör" och toastolsavlopp. Det blir inte lika snyggt men framför allt inte lika bra och som det är tänkt.
Vill du vara säker på att det blir bra tar du sanitetskitt/avloppskitt typ Unigum och trycker ned i skarven mellan rören och sätter ett täckhuv över röraslutningen. :)
Det är svårt att kolla om det är tätt eftersom lukten tar sig upp i så små springor att det blir väldigt kladdigt och blött om man skulle hälla vatten över tätningen för att se om den är tät. :surprised:
Läcker det vatten upp ur packningen när man spolar har man stopp i avloppet/dålig avrinning från stolen och då är det ett annat problem... :(
 
nu har jag hittat luktkällan, det kom ifrån avloppet vid tvättställen, röret är helt lös i hålen, det är väl bara att köpa en tätningen dit. Men jag tro att jag ska nog rengöra och tätta avloppet till toaletten iaf;)

Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.