Hej,

Jag renoverar min gammla sekelskifteslägenhet med tidstypiska djupa fönsternischer/speglar. Nu har vi satt nya fönsterfoder och spacklat kanten mellan nischen och fodret. Jag använder Nordsjö snickerispackel som ska vara så kallad latexbaserd. Det säger dem på byggvaruhuset ska funka utmärkt. Bortsett från det att den glipan som är mellan nisch och foder spricker hela tiden. Se bifogad bild där jag markerat med pilen vart det är det spricker. Observera att det spricker runt hela fönstret alltså.

Nu har spacklat och slipat 3 gånger och varje gång som jag kommer tillbaks dagen efter så går det en spricka. Fodrena är ditsatta av en snickare med pl400 och därefter har han dragit dit spikar med spikpistol kopplad till kompressor. Han har dragit i extra spikar, men det hjälper föga har det visat sig.

Vad gör jag i det här fallet? Jag har kört fast helt verkar det som. Man vill ju inte ha sprickor i en nyrenoverad lägenhet.

Tackar för svar.
 
  • Untitled-1.jpg
Jag undrar om inte en ren latexfogmassa hade varit bättre i ditt fall.
 
Trä är som bekant ett levande material vilket innebär att det expanderar och drar ihop sig beroende på temperatur och framförallt luftfuktighet. Mjukfog är lösningen för dig, helt klart.
 
eller att inte sätta foder kant i kant med smyg / nich.. dra ut dem några mm. så är saken ur värden.. det kommer aldrig att bli "osynligt" mellan foder och smyg om man sätter detta kant i kant.. då det är 2 olika bitar som rör sig olika = sprickor!
Det borde din snickare veta..
 
Det kan fungera med att limma ihop foder med kanten på smygen med riktigt trälim.
Fast då ska det vara omålade ytor innan limmningen förstås.

Det har funkat för mig
 
Jag har brottats en hel med detta, fast i ett tegelhus med djupa nischer. I ett fönster satte jag superspackel (nån 2-komponents plastic padding) som väl får byggnadsvårdaren att flämta till. Spacklade sen över det med vanliga snickerispacklet. I kommande nischer kommer jag istället att sätta latexfog i de djupa sprickorna i själva fönsterbrädan, med vanlig snickerispackel vid fodren, och sen, ebnligt tips jag fått från flera målare, microlitväv som limmas fast med tapetklister ända ut till kanten. Får väl rapportera resultat sen...

Att det spricker så snabbt verkar dock lite konstigt, för mig tog det ett år innan man kunde se hårfina sprickor som jag faktiskt kan leva med (i det fönstret där jag ej satt microlit

/A
 
Tobbefonsterfixare skrev:
eller att inte sätta foder kant i kant med smyg / nich.. dra ut dem några mm. så är saken ur värden.. det kommer aldrig att bli "osynligt" mellan foder och smyg om man sätter detta kant i kant.. då det är 2 olika bitar som rör sig olika = sprickor!
Det borde din snickare veta..
Jag håller inte med.

Jag har mdf i smygen och och därefter foder som jag spikar med dyckert + limmar med vanligt trälim. Jag limmar längs hela MDF-ytan och dessutom mot vägg samt i ändarna på fodret. Efter limmning och grundmålning spacklar jag med snickerispackel. Det blir "osynligt" och håller. Det borde en fönsterfixare veta.... ;)

Där jag glömt att limma blir det sprickor förr eller senare. Där jag limmar håller det och jag slipper sprickor.

Mjukfog ser jag som en nödlösning (som jag kommer få använda där jag glömt att limma).
 
Jag har samma lösning på alla dörrfoder i hela huset. Limmade geringen och resten med ett bra trälim, spikades rätt glest med dyckert. Tror inte det finns en enda spricka i något foder än, 10 år efter. Gjorde likadant i geringarna med taklisterna, men jag vet ett par ställen jag glömde limma. De syns.....

Latexfog ser jag också bara som räddare för springor m.m. PL400 är kanske smidigt eftersom det torkar snabbt, men det vete katten om det är så bra på sugande ytor som trä. Riktigt trälim hade jag föredragit.

Sedan är det rätt som andra redan sagt - om det spricker en gång så är det ingen idé att spackla fler gånger med "dött" spackel - det kommer att fortsätta spricka.
 
Tack för alla svar. Jag använde som sagt Nordsjö snickerispackel som ska vara latexbaserad, men fungerade inte så bra. Så jag bytte till ett annat märke som gör latexbaserad finspackel och det har visat sig fungera lite bättre. Dvs, det blir fortfarande sprickor, men nu är de mycket tunnare, men som än går längs med.

Om jag ska sammanfatta allas råd, ska jag dra på ett tunt lager av akryllatex med pkfingret typ, eller ska jag dra på trälim eller nåt annat? Det känns som man måste göra nåt, för inte kommer väl färgen att trolla bort sprickan om jag drar på den?
 
Trälimmet skulle in mellan trädelarna vid monteringen för att göra nytta. Att i efterhand stryka på utanpå hjälper inte, och det är nog ingen som menade heller.
Enda lösningen nu tror jag möjligen är att lägga en latexfog och sedan måla på den.
 
Det kan också bero på att salningsbrädan, om den är i furu vill säga, inte var ordentligt torr när den monterades. Har ni satt dit en bräda direkt från brädgården kan den säkert krympa 5mm på bredden vilket ger sprickor mellan fodret och brädan(nischen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.