Hej!

Jag funderar på att installera ett IHC-system nu när jag ska totalrenovera mitt hus, men jag vill ju ha valuta för pengarna. Utnyttja systemet till max.

Skulle vara tacksam om ni som har IHC i era hus kunde dela med er av era lösningar... Jag har drabbats av idétorka... ???

/Jonas
 
Skippa IHC och satsa på EIB,så slipper du alla begränsningar...
 
Är inte EIB väldigt dyrt?

Vilka är fördelarna med EIB?

/Jonas
 
Gemensam standard från flera tillverkare!
Kan blanda lite mer fritt!
Men EIB!!!
Jag sitter och ritar mitt eget styrsystem själv just nu.
Men jag har funderingar att använda ett PLC system men en bus så har man garanterat inga begränsningar!
Är du elektriker?
 
Hej!

Nej jag är inte elektriker...

Ett absolut krav på det system jag kommer att installera är att det skall vara relativt enkelt att ändra i programeringen utan att tillkalla elektriker.

Vad jag förstått så är det lite si och så med EIB på den punkten.

/Jonas
 

Jag tittade på EIB för ett par år sedan då jag byggde men de offerter och tekniska förslag jag fick då gick alla ut på att dra alla kablar till en central för att där sätta EIB-reläer (stjärnnät för kraft och belysning). Då tycker jag man har missat poängen lite, idén måste ju vara att man drar kraft på enklast möjliga sätt, kompletterar med signaltråd till samtliga brytare/uttag, sätter EIB- reläer/brytare ute vid varje kontakt. Ger enkel dragning och STOR flexibilitet. Problemet var då att EIB uttag/brytare var väldigt dyra (gick nästan bara att få tag på DIN varianten), kanske det har ändrat sig.

Ursäkta, det blev mer EIB än IHC.... (Det snackas ju ändå så lite IHC ;D)

///Johan
 
Det är ok...

Jag är intresserad av så mycket info jag kan få inför valet av system...

/Jonas
 
Kanske inte hör hemma på den här tråden, men exakt vad är det som är så speciellt med IHC EIB, vad är det dessa klarar av, jag vet att det har med intligenta hus att göra men vad är det man klarar av att göra?

Kan man få lite konkreta exempel.