Hej!

Jag funderar på att installera ett IHC-system nu när jag ska totalrenovera mitt hus, men jag vill ju ha valuta för pengarna. Utnyttja systemet till max.

Skulle vara tacksam om ni som har IHC i era hus kunde dela med er av era lösningar... Jag har drabbats av idétorka... ???

/Jonas
 
Skippa IHC och satsa på EIB,så slipper du alla begränsningar...
 
Är inte EIB väldigt dyrt?

Vilka är fördelarna med EIB?

/Jonas
 
Gemensam standard från flera tillverkare!
Kan blanda lite mer fritt!
Men EIB!!!
Jag sitter och ritar mitt eget styrsystem själv just nu.
Men jag har funderingar att använda ett PLC system men en bus så har man garanterat inga begränsningar!
Är du elektriker?
 
Hej!

Nej jag är inte elektriker...

Ett absolut krav på det system jag kommer att installera är att det skall vara relativt enkelt att ändra i programeringen utan att tillkalla elektriker.

Vad jag förstått så är det lite si och så med EIB på den punkten.

/Jonas
 

Jag tittade på EIB för ett par år sedan då jag byggde men de offerter och tekniska förslag jag fick då gick alla ut på att dra alla kablar till en central för att där sätta EIB-reläer (stjärnnät för kraft och belysning). Då tycker jag man har missat poängen lite, idén måste ju vara att man drar kraft på enklast möjliga sätt, kompletterar med signaltråd till samtliga brytare/uttag, sätter EIB- reläer/brytare ute vid varje kontakt. Ger enkel dragning och STOR flexibilitet. Problemet var då att EIB uttag/brytare var väldigt dyra (gick nästan bara att få tag på DIN varianten), kanske det har ändrat sig.

Ursäkta, det blev mer EIB än IHC.... (Det snackas ju ändå så lite IHC ;D)

///Johan
 
Det är ok...

Jag är intresserad av så mycket info jag kan få inför valet av system...

/Jonas
 
Kanske inte hör hemma på den här tråden, men exakt vad är det som är så speciellt med IHC EIB, vad är det dessa klarar av, jag vet att det har med intligenta hus att göra men vad är det man klarar av att göra?

Kan man få lite konkreta exempel.

trycka på lampknappen och lampan tända, iofs så fungerar det i ett icke intligent hus oxå ju...
 

Låt säga att du önskar en knapp vid ytterdörren som släcker all belysning, tänder några utvalda fönsterlampor samt gör uttagen för brödrost och vattenkokare strömlösa, lite EIB programmering och det är klart. Koppla till ytterligare en lampa som styrs av brytaren du redan har i vardagsrummet? lätt match med bussystem. Du kan ha förprogrammerade ljusscheman typ: mysmiddag, tvdags, gå och sova, gå hemifrån etc etc
tidsstyrda händleser om du är borta, mörkerstyrda etc.
Med ett bussystem i botten kan allt bli möjligt!

Som tidigare nämnts så ser jag det som en förutsättning att man själv kan programmera sina kontakter och uttag.

Ett måste att ha? Knappast.

Sedan tror jag x10 är en ganska stark spelare, om jag förstått rätt så är det lite av defacto i US och det börjar bli enkelt att få tag på europeiska komponenter.

/// J

(Som själv har en medioker standardinstallation.)

 

Om jag förstår IHC broschyren rätt så ska IHC dras som ett stjärnnät med alla kablar till en central IHC "relälåda".
Jag tror på allvar att de som knåpat ihop detta inte fattat hur ett bussystem ska användas....
Någon elektriker som kan upplysa mig varför man vil göra så?

x10 som inte ens behöver egna signaltrådar kommer att "vinna" standard kriget.

///J
 
Johannabacken skrev:
Jag tittade på EIB för ett par år sedan då jag byggde men de offerter och tekniska förslag jag fick då gick alla ut på att dra alla kablar till en central för att där sätta EIB-reläer (stjärnnät för kraft och belysning). Då tycker jag man har missat poängen lite, idén måste ju vara att man drar kraft på enklast möjliga sätt, kompletterar med signaltråd till samtliga brytare/uttag, sätter EIB- reläer/brytare ute vid varje kontakt. Ger enkel dragning och STOR flexibilitet.  Problemet var då att EIB uttag/brytare var väldigt dyra (gick nästan bara att få tag på DIN varianten), kanske det har ändrat sig.

Ursäkta, det blev mer EIB än IHC.... (Det snackas ju ändå så lite IHC ;D)

///Johan
Precis vad jag inte förstod heller när jag sonderade terrängen. Man tar ofta upp att EIB som bussystem är så mycket bättre, och enklare att installera. Sedan använder man inte tekniken fullt ut, utan bygger den som en centraliserad lösning ändå ... men mer komplicerad än IHC/PLC rent tekniskt/programmässigt.

Prismässigt kan jag ha full förståelse då man annars måste sätta en busskopplare vid varje sensor/aktuator och eftersom den innehåller en egen processor med kringkomponenter så blir den dyr. Inte så dyr som en LONWorks nod, men ändå.

Kul att fler funderat på detta.
 
Craxen skrev:
Kanske inte hör hemma på den här tråden, men exakt vad är det som är så speciellt med IHC EIB, vad är det dessa klarar av, jag vet att det har med intligenta hus att göra men vad är det man klarar av att göra?

Kan man få lite konkreta exempel.

trycka på lampknappen och lampan tända, iofs så fungerar det i ett icke intligent hus oxå ju...
En stor fördel är att det är lätt att förändra elsystemet, utan att ha dit en elektriker och dra om trådar. Alltetersom man kompletterar med extra lampor, motorstyrda markiser, takfläktar etc, så vill man kanske byta funktiner på brytarna. Eller så kommer man på att en brytares funktion satt väldigt dumt när man bott in sig (som för oss själva). Lite programmering och det är klart. Lilla nackdelen är iofs att det numera dyker upp buggar i elsystemet ;D
 
Elkos bussystem bygger på dupline http://www.dupline.com/ (Och tillverkas av www.carlogavazzi.se)
Är bara att dra runt en 2 ledare till alla i/o enheter och programera dom med en liten simpel dosa (som nog inte är så dyr).
Att dupline är en industribuss i grunden kan ju bara vara bra om man tex vill läsa i el och vattenmätare eller andra saker.
Har inte installerat någon själv men tycker att det verkar smidigt att kunna dra 2tråd till allt, det har heller ingen betydelse hur man drar trådarna. Stjärn och seriekopplingar kan blandas hursomhelst och räckvidden är på kilometer.

Det går även att få huvudenheten att komunicera med en plc, har dock ingen aning om priser men det kan ju vara värt att kolla upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.