Har en öppen spis, men får inget drag i skorstenen trots att är över 1 m ovan nock. Tacksam för tips.
 
för lite till luft in i huset + att det tas en liten stund innan luften i skorstenen sävmts upp & strävar uppåt
 
Har du sett efter så att det inte är fågelbo i skorstenen?
 
har till luft underifrån huset. Har även testet med en fläkt underifrån, blir inte bättre av det. Ska tillägga att det funkar utmärkt att elda med pellets. Men lägger jag på ett vedträ eller en värmelogg så ryker det in på en gång.
 
å rent och fint i kanalerna är det, inga fågelbon. Däremot är det en liten skarv som sticker ut inne i rökröret strax ovanför spisen, kan det vara den som gör att röken kanske cirkulerar tillbaks istället för att fortsätta upp i röret?
 
testa att först elda med Pellets och sedan med Ved.. då har skorstene blivit varm:are och luften stiger i skortstenen.. som det är nu går väll kall luft ner i skorstenen och in i huset. = ryker in..


Alternativet är väll att kanalen är för trång för rökgaserna.. men det borde den inte vara..
 
tack för era svar, har prövat allt men det ryker fortfarande in.........



När jag tittar upp i öppna spisen ser det ut att vara bra sug längst upp mot rökröret. Men det ser ut som det samlas rök längre ner mot framkanten av spisen, ser ut som det fastnar där och inte riktigt vet vart det ska ta vägen, och till sist sipprar in istället......

Kom gärna med mer förslag.
 
Blir det bara så här när du tänder eller funkar det inte heller när du har fått igång brasan så det brinner ordentligt?
 
jag brukar börja med pellets, det funkar bra, lägger jag sen på en logg eller ett vedträ så börjar det ryka in, för det mesta vill säga, ibland funkar det alldeles utmäekt ett par timmar tills det plötsligt börjar ryka in... å jag hittar inget samband........

Hel mysko faktiskt........
 
Lägg inte för mycket ved på en gång ;). Veden är fuktigare än pellets och många klabbar lagda på en gång kyler brasan som börjar rycka i stället för att brinna. Det går mycket energi åt att värma och torka bränne innan den kan brinna med klar låga. Att du tar kall luft  till kaminen utifrån utan att kunna reglera/ stryppa den försämrar procesen också - luften skal ju värmas medan den passerar brasan för att hjälpa i förbränningen. Kommer det för mycket kall luft så hinner den inte bli varm och i stället kylls brasan och slutligen skorstenen blir också kall. Skorstensdradet blir sämre och till slut ingen alls ( röret blir ju fylld av kall luftprop trots att det finns litet brasa kvar).
Har du ingen spjäll att bromsa/ reglera det kalla luftflödet från utsidan? Det ska i alla fall bromsas vid upptändningen och inte blåsas mera in.
Här ovan försökte jag förklara sambandet som du letade efter ;)
Det blir en ond cirkel om du inte kan reglera luftflödet bättre.

Helre små pinnar i början tills du får en stor glödbäd att lägga dom större vedbitar i ... helst en år gången och inte för mycket kall luft så länge brasan är liten. Öka luften proportionellt med växande glödbädd.
Det kanske hjälper?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.