tjena.!

har ett litet problem som jag funderar över och undrar om det finns någon röris som kan hjälpa mej.
har vart och krypt en del i torpargrunden under mitt hus som jag köpte för ett halvår sedan och då har lagt märke till ett öppet rör som kommer genom golvet där det alltid rinner vatten...rakt ner i torpargrunden.

när jag kollar på installationen där röret kommer ifrån så sitter det en ventil på det...som bevisligen inte håller tätt.
kan någon säga mej vad röret är till för.
för ska röret finnas där så sätter jag bara dit en slussventil som håller tätt. men iom att jag inte har en aning om vad röret har för funktion så undrar jag om man kan ta bort det helt och hållet.
den enda funktionen jag kan tänka mej att det har är att det ska hjälpa till att dränera systemet om man stänger av vattentillförseln....
försök att inte skratta åt mina färdigheter i paint nu :)

det här är ju det första som sitter på vattnet in i huset.
 
  • vatten 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser ut som en säkerhetsventil, alltså en ventil som släpper ut vatten om det blir för högt tryck. Om det är den sorten jag tänker på kan man öppna den genom att vippa upp den där hävarmen som sitter överst på den. Kanske blir den bättre om du motionerar den genom att öppna och stänga några gånger. Annars är det nog dags att ersätta den.
 
Säkerhetsventil. Men ska trycket vara som mätaren visar? Jag skulle leda ut vattnet till avloppet! Vatten i grunden? Neee
 
Det är en säkerhetsventil. Du ska inte ta bort den. Läcker den ska du byta ut den. Du ska ha en ventil som öppnar vid 6 bar.
 
tackar för hjälpen. byter ut den i veckan.
mvh
 
Byt även den rostiga slangen är mitt tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.