Hej

Visste inte om jag skulle skriva detta här eller i juridik-delen, men moderatorn kanske kan flytta om jag har gjort fel....

I alla fall...

Nu har vi fått ett riktigt problem. Vi köpte vårt gamla hus för ett år sen och började med att dränera direkt. Jag gjorde allt efter boken, tog dit massa olika firmor, tog in offerter, referenser och efter mkt om och men så valde vi en firma.

Under dräneringsarbetet var jag pappaledig och efter att ha läst massa kloka inlägg här så tyckte jag att jag hade koll på dränering. Jag gick runt med lilleman på armen och försökte lära mig mer. De gjorde saker som jag ifrågasatte och även skrivit om här på forumet
(http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/115899-draenering-mot-berg.html).

Men de försäkrade mig om att allt var rätt och att de hade massa års erfarenhet.

För ett par veckor sedan upptäckte vi att dagvattnet rinner över i stuprännorna när det regnar och att täcklisten till Isodrän-skivorna har släppt på flera ställen, vilket får till följd att jord och vatten tränger ner mellan skivorna och grunden. Att dagvattnet rinner över beror nog på att det är för små stenkistor (vilket jag påpekade typ 20 ggr). De skyllde på tjälen men jag tryckte ner slangen och körde lite 60 gradigt vatten, då sprutade det över i den andra kopplade stuprännan.

Jag lyckades (efter 4 månaders tjat och hot med ARN) få ett kvitto på jobbet med tio års garanti. Kommer ju aldrig göra idiotgrejen med att betala innan jag har ett kvitto i handen igen.

Nu tjatar jag på dem att de skall komma hit men jag vet hur det kommer bli.

Vad tror ni är mina lagliga rättigheter? Var skall jag vända mig? Så jävla hopplöst att lagt 100 papp på en dränering och nu funkar det inte.

Henke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.