Vi har ett lättbetonghus från 65 med en källare som är åtkomlig utifrån på ena gaveln via en garageport och groventré, eftersom parkeringsinfarten sluttar dit ned. En inte helt briljant lösning har det visat sig, då det blir en tydlig sänka just utanför dörrarna på denna sida där det samlas mycket vatten vid snösmältning och störtregn som nu i juli. Det är nog dessutom mycket regnvatten från vår bergiga baksida som hamnar där.

När vi kom hem från semestern var det vatten kvar på golvet. (inte massor, mest under gummimattorna i garaget som vi gjort till gym). Vi har dock en golvbrunn i garaget som nog hjälpte oss med det värsta. Vi slängde ut alla mattor på tork och ställde dit en fläkt och vädrar fortfarande så mycket vi kan, verkar finnas en del fukt kvar i betongen innanför groventrén. Vet inte hur allvarligt det är. I garaget är golvet målat med blank golvfärg, vet inte hur fuktigt det är under.

Huset är dränerat nyligen på två sidor och framsidan har ett utskjutande tak och marken lutar mot gatan, så de sidorna tror jag ska vara ok. Garagesidan är min riktiga huvudvärk. Vet inte hur stor idé det vore att gräva dränering för de ca 4 m av väggen man kommer åt under och kring dörrarna (resten av marken är högre och innanför en mur) jag vet inte om det finns nåt rör man kan ansluta till. Man hade ju önskat en brunn utanför garagedörren istället för bara innanför. Vet inte om det är realistiskt att fixa eller astronomiskt dyrt. Infarten är gruslagd, men jag har inte provgrävt för att se vad se som finns under. Misstänker att det inte är långt till berggrunden. Finns det nån annan bra idé? Funderar på att ta hit nån som kan ge tips på åtgärder men jag vet inte ens vad det skulle vara för typ av företag/funktion man kontaktar. kan man exempelvis provborra i golvet för att ta reda på hur betongplattan mår? Kan kommunen hjälpa till med installation av brunn?
 
Kan du inte på något sätt hindra vatten att rinna nedför garagenedfarten? Finns markrännor som man gräver ned.
markranna-boke-med-galvat-spaltgaller.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tänkte på nåt sånt, men räcker det verkligen med en ränna? Måste inte vattnet ledas bort nånstans också? Som sagt, lägsta punkten.
 
M
Fall på rännan och anslut den till dagvattenledning på dess lägsta punkt.
 
Sätter ni en markränna så glöm inte sandfång så att ni slipper stopp i avloppet.
 
Hm. Får hoppas att jag kan ansluta till dräneringsröret på vid knuten på huset då. Rädd bara att det är en klack i berget där som man inte kommer förbi.
 
Anslut inte till dräneringen, den ska till dagvattnet eller stenkista för att inte riskera att trycka in vatten bakvägen till sulan.
 
  • Gilla
larsson r och 2 till
  • Laddar…
Ok. Men ponera att det faktiskt går att gräva en stenkista nånstans en bit utanför garaget med en ränna till. Blir det inte bara översvämning i den på en gång eftersom det ligger i en grop? Ursäkta, jag må verka korkad men dränering har jag inte hunnit sätta mig in i.
 
  • Gilla
Kokosnöt och 1 till
  • Laddar…
Beror förstås på storleken, en stenkista är bara ett tillfälligt magasin. Tanken är ju att det infiltrerar vidare ner i grundvattnet allt eftersom, men det går ju inte hur snabbt som helst. Om det är ett stort område som stenkistan ska betjäna krävs det ju att den är några kubik stor.
 
Var börjar man då? Ska man börja med att testa ta några spadtag på infarten och se om det finns nån plats för en stenkista? Eller kan man ta hit nån som kan lämna några kloka råd? Detta finns en dagvattenbrunn (?) uppe på själva tomten som ju ligger klart högre. Vet inte hur djupt den går eller om möjlighet finns att ansluta mot den. Tyvärr är det en stenmur emellan den och parkeringsinfarten.
 
Dum fråga. Hur vet man var dagvattnet är draget från tomten? Vi har en brunn på framsidan. Men det finns fler än den vet jag inte. Eller vad som är anslutet på den, förutom att den sen går ut i gatan då.
 
Häll vatten i olika stuprör och se om det kommer till brunnen och hur lång tid det tar, så kan du räkna ut i vilken ordning de ligger kopplade. För exakt läge är det nog filmning som gäller.
 
Bra idé! Men är det vara stuprören som är anslutna till dagvattnet? Ska inte tomten också avvattnas via samma system?
 
Ett ställe jag jobbade på hade en liknande omöjlig garageinfart. Där löste man det med en markränna som på bilden i thomas33 inlägg. Från detta rann vattnet via ett sandfång till en pumpgrop för att sedan pumpas upp till lämplig plats.
 
  • Gilla
annfru och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.