Hej på er alla, jag är ny här.

Har ett gamalt hus där taket lades om (ny papp, läkt och pannor) för 7 år sedan. Nu i augusti, då det regnade som värst ser vi att det droppar in.

Jag har ett vanligt tak med (vet int om det heter burspråk) d v s att det finns en plåtränna mellan teglet på det stora taket och burspråket. Innebörden av detta är att en (1) av den lodräta läkten (den in mot plåten) inte ligger rakt utan snett. När det regnar och kommer vatten på pappen så rinner den efter denna sneda läkt och tränger ner i spikhålen.

Hoppas ni förstod :confused:

Min fundering 1 är om inte denna sneda läkt borde ligga under pappen istället för ovan.
Min fundering 2 är om ni anser att det räcker med att ta kallasfalt och måla hela sista läktbrädan så att inte ev vatten kommer åt.


Ta(c)k på förhand

Lucia
 
När det regnar skall det inte komma något vatten på pappen. Regnet skall hamna på pannorna och sedan ledas ned i rännan (ränndalsplåt) och vidare ut. Ränndalsplåten bör ha kanter som gör att det inte forsar över då det regnar mycket.
 
Har inget problem med plåten utan skulle snarare säga att det av någon outgrundlig anledning rinner lite bakåt på pannorna. Detta TROTTS att det är mer än tillräklig vinkel / lutning på taket

Lucia
 
Det kan ju vara så att det blåste/regnade extremt just denna dag. Även de bästa taken släpper ju igenom lite vatten då, och det är ju delvis därför man har underlagspapp....

Ni bör ju undersöka att det bara är i extrema förhållanden som det läcker, annars måste ni nog lösa orsaken till problemet.

Jag antar att det är en ströläkt du menar ligger snett (den som ligger direkt mot pappen). Man kan ju fundera på att ta bort läkten och lägga läktbitar bara där den korsar bärläkten (och täta alla hål med kallsfalt). Då borde ju vattnet rinna in under ränndalsplåten och vidare ned (det skall vara en papp i ränndalens rikting under plåten).
 
Lucia skrev:
Har inget problem med plåten utan skulle snarare säga att det av någon outgrundlig anledning rinner lite bakåt på pannorna.
Det låter ju litet märkligt att vattnet skulle rinna bakåt d v s uppåt. Hur kan du vara så säker på att du inte har "problem med plåten"? Har du sett hur vattnet flödar i den under ett riktigt kraftig regn?
Jag frågar därför att du verkar anse att vattnet kommer in vid den här läkten just intill ränndalen - och då ligger det väldigt nära till hands att misstänka en felaktigt utformad ränndal.

Skulle du kunna ta en bild där man ser det här området med stora taken, ränndalen och "burspråket" (takkupan?) och lägga upp den här?
 
Larsa skrev:
Ni bör ju undersöka att det bara är i extrema förhållanden som det läcker, annars måste ni nog lösa orsaken till problemet.
Precis! (Larsas svar kom in medan jag skrev mitt.) Att läckaget syns på insidan bara vid extrema regn behöver inte betyda att det är bara då det händer saker. Det kan också (men behöver inte) vara så att det läcker hela tiden fast det är bara när det regnar som mest som det blir tillräckliga mängder för att tränga hela vägen in - däremellan stannar det kanske i undertaket och det kan bli rejält tråkigt på sikt. Jag håller just på och fixar ett sånt case på vårt hus, en takkupa där det har läckt ända in två gånger på tre år, men på kupan finns det helt sönderruttnad råspont och t o m en taksparre som har ruttnat i änden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.