Hej,
Vet inte om jag ställer frågan på rätt ställe... just för att jag vet inte vart ligger problemet.

Jag har precis köpt ett gavel radhus, byggt på 70-talet, med platt (papp) tak och bara luftspalt på ca 10-15 cm istället för vind. Igår när det regnade så plötslig började vatten rinna ner inomhus på övervåningen. Det kom från glippan mellan listen och taket, 40 cm från hörnet och rann nerför väggen. Efter några minuter slutade det och nu är iallafall tapeten och gipsskivan på insidan helt torra.
Nu till problemet: jag kollade genom inspectionsluckan, men kan inte se någonting, det luktar inte heller.
Jag klättrade up på taket och såg att pappen är ok (men jag är ju ingen expert). Eventuellt kanske har vattnet trängt in mellam pappem och skyddsplåten. Men än så länge verkar det som det är någonting nytt, inte gammal läcka.
Står och funderar om det inte är panelen på utsidan (det blåste regn igår just åt det hållet). Panelen ser ut så att högst uppe sitter det 3-4 st liggande plankor, sen är det stående.
Kan det vara så att vattnet rinner in där?
Nu vet jag inte vag jag skall göra först, ta hit takläggare, riva ett par gipsskivor i rummet och lite av taket, eller riva på utsidan (panel) och börja söka läckar därifrån?
Har ni några förslag?
 
Platta tak är extra knepiga att få tätt och även lite trixiga att hitta läckor på.
Om takpappen är sen 70-talet så kanske det kan vara tid att byta den och då hade jag anlitat ett företag som lägger typ deragum.
Jag avstår från gissningar över var läckan kan vara, det är svårt nog då man är på plats och via ett forum så torde det vara omöjligt.

Då du precis köpt huset så skulle jag ha tagit upp detta med säljaren/mäklaren.

/Kent
 
Tack för svaret.
När jag var där uppe på taket och kollade, så såg det bra ut, men nu har jag bilder på dator, och när man tittar på dem så ser taket inget vidare ut. Med andra ord så har jag redan beställt omläggning, och så skall de passa på och kolla om man måste byta spånskivan under.

men, vad göra jag nu då? Måste jag öppna väggen och torka isoleringen?
 
Diskutera detta med snickarna som skall göra det andra.
Hmm, spånskiva i tak??? Något märklig konstruktion.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.