Hej allesammans.
Vi köpte vårt första hus för 2 månader sedan och det har varit mycket att ordna och dona med. Tyvärr gick vi på besiktningmannens ord om att taket såg ok ut och skulle klara några år till (betongpannor från sjuttiotalet på ett 50tals-tegelhus 110m). Trots att farsan sa att det var prio att få bort mossan så försakade vi det och gjorde annat med huset (taket hade ju ändå funkat i 40 år).. Detta visade sig givetvis inte vara ett bra val och nu när det var ett jäkla skyfall (halland översvämmat) så började det droppa inomhus. Paniken var total och vi sprang upp på vinden med hinkar och diverse. Hittat tre ställen det läkte uppe på vinden (droppade långsamt, blev en halv cm vatten på en natt i hink). Isoleringen kändes genomblöt (kollade dagen efter och då kändes isoleringen fuktig).
Har varit uppe på taket och hittat några spruckna pannor under mossan och håller på o flyttar om och byter ut. Eftersom det är ett så gammalt tak har vi ändå tänkt byta men hade hoppats på att klara oss några år och lägga tid och pengar på annat. Så nu försöker vi hitta takläggare runt Vänersborg som inte är uppbokade resten av rotåret.
Tror ni isolering torkar och att man kan behålla den? Vad ska jag göra med taket så länge?
Är även rädd för fuktskador ifall vattnet runnit in i innerväggar och bjälklag, farsan ringde och piskade upp panikstämningen. Är detta något jag borde oroa mig över och vad borde jag i så fall göra?
Funderar också på om vår ventilation klarar av ny isolering och nytt tak. Klarar man ordna ny ventilation själv eller bör man anlita en firma för att ordna det?
Har stort intresse av att klara saker själv så länge man klarar sig med lite klassiska hemmasnickarkunskaper och google. Farsan har även byggt några hus så han kan hjälpa till men eftersom han har en oerhört dramatisk ådra så är det svårt att få några vettiga riskanalyser av honom.
Tackar ödmjukast för all eventuell hjälp.


DSC_0014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Genomblöt isolering är generellt sett inte bra. Stenull, men inte glasull, går normalt att torka ur men då pratar vi veckor med avfuktare. Isolering som denna, som ligger lättåtkomlig, hade jag rivit ur med en gång så att materialet i innertaket kan torka upp ordentligt. Är det gips som det har droppat igenom vet jag inte om det kan räddas.

Jag hade snarast sett till att få upp presenningar på taket och plastat ordentligt kring den där genomföringen som verkar läcka.

Det går bra att byta tak på vintern också, så kör på takbyte så fort ni kan få tag i en takläggare.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Tack! Ska genast åtgärda! Så även om isoleringen känns mkt torrare så spelar det ingen roll antar jag. Tänkte även att vattenet säkert ligger under den. Om jag drar bort isoleringen så är det bara att mer värme går upp på vinden o jag riskerar sämre klimat med mögel som följd? Men att det uppvägs av att iinnertaket får torka. Eller förstår jag rätt då?
 
Det är nog snarare så att med varmare vind så minskar risken för mögel. Fast nu är prio ett nog att få innertaket att torka upp och få stopp på läckaget.

Ring försäkringsbolaget också, de kanske kan hjälpa till.
 
Vad säger försäkringsbolaget om sånt här?
 
Leta upp eventuella skador i underlagspappen och klistra över en bit ny papp så länge, så regnar det i alla fall inte in mer. Håller definitivt tills i oktober i alla fall. För riktigt små skador så finns det ju någon fiberarmerad asfaltsgucka att kleta direkt över skadan också. För genomföringen så finns det gummimanchetter som kan dras över röret och klistras mot pappen. De är nog egentligen avsedda för genomföringar i låglutande papptak (som har en helt annan typ av papp än underlagspapp), men kan funka som tillfällig reparation även mellan rör och underlagspapp.

Tänk på att skadan inte nödvändigtvis är mitt över där det regnar in. Vatten kan rinna längs taket mellan pappen och råsponten och leta sig in någon stans där råsponten är trasig eller har torkat isär. Leta uppåt och åt sidorna om ni inte hittar en skada direkt.
 
  • Gilla
denförloradesonen
  • Laddar…
Asfaltskitt kan användas för att laga hål och skador. Det kan aldrig skada med en rejäl laddning runt den där genomföringen som uppenbarligen inte alls är tät.
 
  • Gilla
denförloradesonen
  • Laddar…
Inte oväntat att man vaknar mitt i natten... Tack för svaren. Börjar morgonen med isoleringen och kitten. Ska inte regna på några dagar iaf. Härligt med en crash course som husägare ☺

Försäkringsbolagen täcker bara vattenskador genom marknivå eller pga trasiga rör dyl.
 
Ska försöka hitta en sådan till överfarten. Verkar som en listig lösning!
 
Borde jag brassa på innevärmen för att eventuellt få snabbare upptorkningshastighet?
 
En luftavfuktare gör mer nytta.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hmm. Mer nytta som att vi inte behöver sätta igång värmen alls? Ska kolla ifall hur blött det är, eller avfuktare är kanske obligatoriskt?
 
Luftavfuktaren jobbar effektivare om det är lite varmare, så lite värme är nog ingen nackdel.
 
MrPlow
Lider med dig!

Satsa på en sorptionsavfuktare så fungerar den bra även i låga temperaturer.
 
Det är ju varmt fortfarande. Jag hade satt vilken avfuktare som helst på vinden och dragit upp innertemperaturen till 23 grader. Då borde det bli varmt och skönt på vinden ända fram tills november iallafall.

Var noga med att takläggarna fakturerar dig i år så att du får 50% rot-avdrag.
 
  • Gilla
denförloradesonen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.