Jag köpte ett hus byggd 1976. Det har luktat illa i hela huset. Man har konstaterat fukt i grunden. Därför installerades Anticimex ventilation av uppreglade golv. Nu luktar det fint i nästan hela huset. Just det. Nästan. I tvättstugan luktar det fortfarande mögel eller vad jag vet, Där hittar man ett rostig avlopp, varmvattenberedaren, tvättmaskin och tumlare. Hur ska man göra för att bli kvitt lukten? Jag monterade en badrumsfläkt men den räcker inte. Var ifrån kommer den dåliga lukten? Jag har tapett på väggarna och pvc pågolvet.
 
Oj svårt att säga.. Kan vara vad som. Nåt som är enkelt är om golvbrunnen är torr då stinker det grymt illa.. Fyll bara upp den med vatten kan fylla den med matolja det gör att vattnet dunstar saktare.. Hoppas att det är ett sånt enkel problem så det inte är nån större skada..
Lycka till.
 
Kan vara tvättmaskinen. Det möglar ofta i tvättmaskiner nu för tiden iom nya tvättmedel med enzymer och lägre tvättemperaturer. Försök göra ren tvättmaskinen så grundligt som det går, ta ut tvättmedelsfacket och gör ordentligt rent på gamla tvättmedelsrester. Fyll tvättmedelsfacket med citronsyra eller ättika och kör en 60-graders tvätt. Glöm inte att göra rent i silen.
 
[quote author=ylven link=1163369023/0#2 date=1163426743]Kan vara tvättmaskinen. /quote]
också min tanke :). Kör helst en 90 -program en gång i veckan eller bytt tvättmedel till ett som inte innehåller zeoliter som är grågrund för små stinkiga mikrober och dessutom svårt att skölja ur tvätten i vattensparande tvättmaskiner .

Rekommenderar  tvättmedel Sköna med mera fosfater än zeolitar ( om dom inte ändrat blandningen) eller Grumme  utan fosfater och utan zeoliter.
Annars kan ni ju läsa på förpakningar och välja rätt ;)

Till Adam - titta också under plastmattan, det kan vara fuktigt där och det kan orsaka lukten av fuktig betong.
gaia
 
Hej Adam,

är själv nyfiken på Anticimex ventilation av uppreglade golv. Vore kul att få lite förstahandsinfo från någon som har fått ett system installerat:

Hur länge har du haft systemet installerat?
Hur tycker du att det fungerar?
Hur påverkas ventilationen i badrum, tvättstuga och kök? (Vad händer med den befintliga självdragsventilationen?). Hur påverkas uppvärmingen?
Vad kostade kalaset?
Hur mycket syns av installationen?
Har fuktkvoten i golvet sjunkit?
Övriga synpunkter?
 
Jag har haft ventilationen i 2 veckor. Men installationen är inte slutfört. fläkten går för fullt. Inget syns. Men det luktar verkligen apa från utblåset. I hela huset utom tvättstgen luktar det ok. Om 1 månad bör installationen vara avslutat och injusterat. Anticimex kunde inte göra det ännu pga min renovering. Jag kan skriva mer senare.
 
Av egen erfarenhet vet jag att det gärna börjar lukta jord från gamla golvbrunnar. Kontrollera att den verkligen är ren och inte full med gammal mög. Spola ren med hett vatten och diska den med diskborste, gjorde iaf susen för mig.
 
Nu är lukten borta.

Fick riva bort den gamla tapetten och PVC mattan. Brunnen var i gjutjärn. Den fick jag byta ut. Det visade sig att den beståd av 3 genomrostade sektioner. Det varfint gegga under denna. det var det o PVC mattan som luktade. Nu totkar jag betongen. Konstig konstruktion. Petong på mark. 50mm glasfiber och direkt på det 4cm betong!!! Mycket underlig. Men i alla fall. Nu är det ok.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.