Tänkte att i denna tråden uppdatera kära BH om mitt lilla röda radhus som jag ska renovera en del på.
Prio för saker i etage ett av renoveringen är följande:
Riva bort alla tapeter och måla om alla rum(Exklusive badrummet)
Byta beslag i köket
Byta kaklet i köket.

Jag kommer börja med renoveringen helt ensam då min käre sambo inte kommer upp förrens i slutet på oktober. Får se hur långt jag hinner innan jag måste flytta in. Har tänkt att detta projekt ska löpa på kvällar och helger då jag går i skolan på dagarna. Under tiden kommer jag bo i min lägenhet i Harbo som jag förhopningsvis har till slutet på oktober (Om inte hyresvärden hittar en annan hyresgäst innan dess). Den kommer tömmas sakta men säkert och om allt går vägen flyttar vi in i Runhällen i början på November.
Just nu är det bara 8 dagar kvar till tillträdesdagen och slutbetalning *Ivrig!!!*
 
Se till att fotta (även innan du river) och lägg upp här :)
 
Nackdelen med vårat kakael är t det finns sprickor i plattorna och fogarna.
 
Prova att måla och foga om en liten bit, i värsta fall så får du gå på ursprungsplanen och göra om det :)
 
Finns även "kitchen board" från Fibo trespo. En tunn skiva som går att limma direkt utanpå kaklet, rätt dyr, men man slipper krånglet med att riva det gamla :)
 
Har dag varit på min första "shopping spree" av verktyg ch förarebete prylar. Köpte lite allt möjligt smått och gott, varorna inköptes på Bauhaus då det blev illigast och har man studentkassa ja då vill man ha det billigt. Dock fick jag lite trista kommentarer från andra kunder. Stod i kön til informations disken då det framför mig står 3 st hantverkare, lite medelålders gubar med stålhätta dojjor slitna hantverkar byxor, flanell skjorta och målarfärg på händerna. Får då kommentaren av dem "Men lilla gumman inte ska väl du hålla på med sådant grovgöra kan du väl låta gubben din fixa. Dessutom kommer du inte få loss en spik med de fina naglarna.." Blev faktiskt lite sur. Tjejer kan visst göra grovgöra varför skulle vi ha tummen mitt i handen. Och visst jag har långa naglar med fransk manikyr men ett jag är inte rädd för att få dem lortiga så jag tänker testa att jobba med dem. Och 2 blir det för jobbigt att jobba med dem ja men då hmtar jag en nagelsax och klipper av dem naglar växer fort...
 
Här kommer liten bild på dagens inköp^^
Spackel, maskeringstejp, måttband, byggpapp till golvet, rollerset, vass liten spackel grejj, Målartvätt, tapetklister sandpapper, och en hink


IMAG1072.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sedan köpte jag också ett par snygga hantverksbyxor ^^
IMAG1077.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
katten12 skrev:
Har dag varit på min första "shopping spree" av verktyg ch förarebete prylar. Köpte lite allt möjligt smått och gott, varorna inköptes på Bauhaus då det blev illigast och har man studentkassa ja då vill man ha det billigt. Dock fick jag lite trista kommentarer från andra kunder. Stod i kön til informations disken då det framför mig står 3 st hantverkare, lite medelålders gubar med stålhätta dojjor slitna hantverkar byxor, flanell skjorta och målarfärg på händerna. Får då kommentaren av dem "Men lilla gumman inte ska väl du hålla på med sådant grovgöra kan du väl låta gubben din fixa. Dessutom kommer du inte få loss en spik med de fina naglarna.." Blev faktiskt lite sur. Tjejer kan visst göra grovgöra varför skulle vi ha tummen mitt i handen. Och visst jag har långa naglar med fransk manikyr men ett jag är inte rädd för att få dem lortiga så jag tänker testa att jobba med dem. Och 2 blir det för jobbigt att jobba med dem ja men då hmtar jag en nagelsax och klipper av dem naglar växer fort...
Nästa gång frågar du dom om dom har blåkläder på sig för att det ska se ut som att dom kan....;)
 
  • Gilla
p.lundgren och 6 till
  • Laddar…
Om du ska spackla större ytor så rekommenderar jag att köpa större spacklar med ordentligt handtag, Clas Ohlson, Jula och sådana brukar vara billigare än Bauhaus och färgbutikerna är dyrast.

Det är lättast att jobba med två spacklar så att man kan sprida ut spackelmassan på den ena med hjälp av den andra, om du förstår.
 
Härligt med sådana ambitioner. Jobba på innan entusiasmen dalar (y)

Men skulle du inte plugga också?


PS
Är det i kattburen illrarna åker när ni far till byggmarknaden :)

Mårdhår lär ge de bästa penslarna. De är väl lite släkt :surprised:
 
Shit vad less jag är på sån mentalitet! Tjejer kan visst! Min fru har då gjort minst lika mycket grovgöra som jag med vårt hus, hon tycker bara att det är roligt :)
 
Fred vom Jupiter skrev:
Om du ska spackla större ytor så rekommenderar jag att köpa större spacklar med ordentligt handtag, Clas Ohlson, Jula och sådana brukar vara billigare än Bauhaus och färgbutikerna är dyrast.

Det är lättast att jobba med två spacklar så att man kan sprida ut spackelmassan på den ena med hjälp av den andra, om du förstår.
Ska börja med att riva tapeter så då skulle ja mest ha en liten speckel för att liksom pilla upp tapeten, sedan tror jag väggarna är riktigt fina och kommer inte behöva ex bredspackling.
 
KnockOnWood skrev:
Härligt med sådana ambitioner. Jobba på innan entusiasmen dalar (y)

Men skulle du inte plugga också?


PS
Är det i kattburen illrarna åker när ni far till byggmarknaden :)

Mårdhår lär ge de bästa penslarna. De är väl lite släkt :surprised:
Haha kunde inte vara mer på topp, fåttpengarna för mitt lilla hus idag så det blir att gå till banken oc plocka ut en postväxel börjar bli verkligt nu^^ Bara 6 dagar kvar!
Jo jag skulle ju plugga och pluggar :p Får fördela tiden helt enkelt några timmar i huset efter skolan några timar plugg ;)
Nej åker vi till byggmarknaden så åker de fritt i bilen med koppel på som hundar ;) Den har dem för tågresor och när vi åker långt i bilen typ Uppsala-Göteborg, och så har vi denpå utställningar annars så står den alltid öppensom en myshörna =)
Haha bra tips får passa på att raka svansarna på illrarna och göra mina egna penslar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.