Bor i Borås och det har varit några blåsiga nätter här den senaste veckan. Då har jag vaknat några gånger av att det låter som att takpannor långsamt glider nerför taket. Ett långsamt "dubbeldunk" som att en panna (eller något tungt) glider ner på en annan.

Men vid visuell besiktning av taket så finns inga hål, och inget som har glidit ner i rännorna.

Vad tusan kan det vara?

Taket är gammalt, och vi ska lägga nytt vilket år som helst, men det vore ändå skönt att veta vad detta ljud kan vara. Det ligger en hel del mossa på taket, men den borde ju inte låta som en sten som glider på en annan.
 
Kan det vara ex. någon takstege som ligger och rör på sig?
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Bra tänkt, men det finns inget sådant på taket. En vindskiva på ena gaveln sitter löst, men den slår på ett oregelbundet sätt och i takt med vinden. Detta är verkligen mer som att något glider ner för pannorna...

Det är förstås omöljlgt att gissa sig till vad det här kan vara, jag hade mer hoppats att någon visste; "Ja, exakt det där ljudet låter på tegeltak eftersom flärparna bakom mojängerna rör sig." Typ.

Om jag lyckas spela in detta ljud så återkommer jag!
 
Blåste det mycket?
Jag såg nedersta raden av betongpannorna på mammas garagetak röra sig upp och ner i vågor typ som när man drar fingrarna längs ett piano, när det var storm ute. Dom trillade inte ner och dagen efter såg allt bra ut förutom någon panna som spruckit.
Jag hörde inte hur det lät då men tänkte att det kanske var något liknande som hände hos dig om det blåste mycket.
 
Redigerat:
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
T Anna75 skrev:
Blåste det mycket?
Jag såg nedersta raden av betongpannorna på mammas garagetak röra sig upp och ner i vågor som på när man drar fingrarna längs ett piano typ när det var storm ute. Dom trillade inte ner och dagen efter såg allt bra ut förutom någon panna som spruckit.
Jag hörde inte hur det lät då men tänkte att det kanske var något liknande som hände hos dig om det blåste mycket.
Japp, det är nästan storm här...

Det kanske är så "enkelt" som att pannorna lyfter... Hmmm... Weird.
 
  • Gilla
Toppalua
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.