Vi har på senaste tiden hört märkliga ljud som vi inte kunnat härleda. Nu har vi upptäckt att det låter från golvbrunnen när man kliver på klinkernplattorna runt själva golvbrunnen. Kanske 10-20cm runt själva golvbrunnen. Det låter som att det är fukt som kommer ut vid golvbrunnen, lite som om man har en blöt tröja som man drar ut vatten från. Och sen hör man att det kommer luft ur golvbrunnen när man kliver på plattorna.. Det är lite svårt att förklara men jag hoppas att ni förstår.

Vi har precis haft 2-årsbesiktning men detta upptäcktes inte då, de kollade mest efter trasiga kakel- och klinkerplattor.

Huset är ett Smålandsvillan byggt 2009 och badrummet hade våtrumstapet och var klart när det levererades sedan installerades kakel och klinker efteråt. Det ska alltså vara dubbelt våtskikt om jag förstått det rätt.

Kan det vara vatten mellan kakel och våtrumstapeten? Är detta någonting jag bör oroa mig över?
 
Redigerat:
Vad menar du med dubbla våtskikt. Känns plattorna lösa runt brunnen?
 
jag skulle ringa husbyggarna omg. alt. försäkringsbolaget
så ev. skada blir dokumenterad
 
viktorj skrev:
Vad menar du med dubbla våtskikt. Känns plattorna lösa runt brunnen?
Jo alltså att när huset kommer från fabriken i moduler så är det redan våtrumstapet i så att badrummet är klart, sedan lägger de väl på ny tätningsmassa och kakel på antar jag. Plattorna sviktar ju lite känns det som eftersom att det är förmodligen luften under som gör att det låter.
 
nino skrev:
jag skulle ringa husbyggarna omg. alt. försäkringsbolaget
så ev. skada blir dokumenterad
Vi har ju haft 2-årsbesiktningen för några veckor sedan, kan man fixa en ny sådan alt. få den kompleterad tro? Det är nog precis på gränsen att det klarar sig inom 2 år nämligen. Vet inte om 2-årsgränsen har någon betydelse när man har 10 års byggfelsförsäkring?
 
Är det husleverantören som kaklat badrummet, eller har ni beställt detta senare?

Ett badrum konstruerat för våtrumsmatta är inte självklart förberett för keramiska ytskikt. Man kan få regla upp både golv och väggar, samt byta ut väggmaterial till våtrumsskivor innan man går vidare.

Normalt så är inte en våtrumsmatta heller godkänd för keramiska ytskikt. Vad gäller i ditt fall?
 
Consensus skrev:
Är det husleverantören som kaklat badrummet, eller har ni beställt detta senare?

Ett badrum konstruerat för våtrumsmatta är inte självklart förberett för keramiska ytskikt. Man kan få regla upp både golv och väggar, samt byta ut väggmaterial till våtrumsskivor innan man går vidare.

Normalt så är inte en våtrumsmatta heller godkänd för keramiska ytskikt. Vad gäller i ditt fall?
Det är från hustillverkaren. De har våtrumstapet som standard och väljer man kaklat som tillval så kaklar de på våtrumstapeten. Det är dock BBM som utfört kaklingen (på uppdrag av Smålandsvillan). Både hustillverkaren och BBM menar att det är ok att göra så och eftersom de sålt tusentals hus på detta sätt så förmodar jag att det är ok.

Jag har en pärm med dokumentation och egenkontroller, men vet inte riktigt vad jag ska leta efter?
 
Redigerat:
Här är en kort filmsnutt där man kan höra hur det låter.

View My Video
 
Låter som att de går efter GVK och använder våtrumsmatta godkänd för keramisk beläggning.

Frågan är om plattorna har släppt(bom) och därför skapar ljuden? Vilket som bör du anmäla felet omgående till firman
 
Jo, det känns som att de har släppt eftersom det låter som att det kommer luft och fukt mellan som skapar ljuden. De ska inte släppa eller?

Jag ska kontakta både hustillverkaren och besiktningsmannen imorgon. Problemet med trasiga saker efter att besiktningar och sådant är gjorda är att man saknar påtryckningsmöjligheter och att det tar tid att få hjälp.
 
Danne12345 skrev:
De ska inte släppa eller?
:)

Nej.
 
silverscreen skrev:
Titta i dokumenten om golvet är förstärkt (innan mattläggning) med nät och spackel som ska ha minst 12 mm tjocklek vid brunn om det är spån under.

Det verkar som allt släppt från mattan runt brunnen och sitter som en egen kaka i fix och fog. Ta bort silen och be någon titta lite vågrätt in i brunnen samtidigt som du gungar runt brunnen så kommer det nog synas att det sviktar/ släppt med bubblor och vatten.
Hmm, nja några sådana uppgifter kan jag inte se. Det är ett kvalitetsdokument för egenkontroll från GVK.
Det står att underlaget är spackel/spånskiva, att väggarna är gips och vad tätskiktsmattan heter. Sedan har jag hustillverkarens egen checklista med olika koder. Det handlar om trådsvetsning, fallspackling, trösklar etc. Sedan har jag ju husritningar men kan inte se att det finns någonting av det du efterfrågar.
Själva kaklingen är ju utförd efteråt och några dokument eller liknande från det arbetet har jag inte.
Jag tvivlar dock inte på att det är någonting som är fel från farbiken utan mer att det företaget som utfört kaklingen måste ha gjort någonting fel.

När jag tar bort själva gallret så syns ingenting och jag tror att jag låter bli att skruva bort för mycket innan någon dokumenterat och kollat på det. Men det låter precis som att det är fukt och luft mellan våtrumsmattan och kakelplattorna.

Någon som vet varför det blir såhär? Fel fogmassa eller något sådant?
 
T
Att det står fukt mellan matta och plattor är helt normalt.

Troligtvis är det underlaget som är för klent dimensionerat med tanke på att det är plastmatta där från början.
 
Men om det bubblar, innebär inte det att luft och vatten kan transporteras fram och tillbaka?

Dvs innbär inte det att det läcker in vatten?
 
Vad menar ni med att det är för vekt underlag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.