Gott nytt år. Det börjar bra med pulserande vatten i kranarna. Jag klättrade ner i brunnen och upptäckte att det läcker vid det rör som går till tryckvakten. Det borde ju inte vara hela världen att byta ut det rostiga stycket som håller röret till tryckvakten men det vore trevligt att ha reservdelar innan jag börjar riva. Brunnen är borrad 1969 och då var det väl tumgängor i alla anslutningar. Ny pump som sänks ner i hålet monterades cirka 2009 och då tillkom snurren med rör som syns på bilderna. Den nya långa plastslangen ner i hålet lär vara i millimetermått. Kan någon se på bilderna (jag förstår att det kan vara svårt) om det verkar vara nya millimeterdelar fram till den trasiga biten, om det ser ut att vara tum eller om jag blir tvungen att plocka bort alltsammans för att avgöra? Gamla rostiga rör och ventiler med korrosion, i behov av underhåll eller reparation, troligtvis en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla, korroderade rörledningar med läckage, rost och fasta kablar i en våt, mörk miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal, rostig vattenledning med läckage och kalciumavlagringar i ett mörkt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostiga rörledningar med läckage, elektriska ledningar, i en fuktig och mörk miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack så jättemycket! Så går det när man tar saker för givet:oops: Jag lär vänta till morgondagen och fundera på hur jag ska gå vidare.
 
Efter en afton av snokande på nätet undrar jag... Behöver jag ett T-rör med två gängor och en lekande mutter?
 
Krilleman
Alla galvaniserade artiklar (stål) bör du sikta på att städa bort. För detta problemet kommer annars att återkomma.

Går det att ta isär på enkelt sätt utom bild?
 
Jag skulle beskriva mig själv som skapligt händig men med bristande erfarenhet när det gäller VVS. Tur?:) På bilderna syns den del där det verkligen läcker och ytterligare en del (med blå hatt) där det möjligen läcker en aning. Jag kanske borde inleda morgondagen med att plocka bort rubbet och ta med det till närmaste VVS-handlare och komplettera med delar av bättre kvalitet. Tänker jag rätt?
 
Nyduschad:D Det löste sig med en lokalt inhandlad mässingsbit!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.