Måste jag ha en mellanbit som slutet tätt mot vinkeln eller måste jag köra mer Gängtejp?

Jag ska gå från R15 utvändig i väggen till R10 blandare och jag behöver en vinkel för att slangarna ska nå....
 
  • Hand håller en kromad rördel framför en handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har lärt mig att man aldrig ska ha gängtejp i vvs installationer, lin är bättre.
 
T Tiggrawastaken skrev:
Måste jag ha en mellanbit som slutet tätt mot vinkeln eller måste jag köra mer Gängtejp?

Jag ska gå från R15 utvändig i väggen till R10 blandare och jag behöver en vinkel för att slangarna ska nå....
Nu är jag ingen VVSare men jag har dragit en del rör åt mig själv till köp och badrum. Det är ju lite av ett pussel.
Min erfarenhet är att det där inte funkar att fästa mot en ballofix som är gjord för klämringskoppling, oavsett hur mycket gängtejp du har

I botten av en halvkoppling brukar man väl ha en packning, och den funkar inte så bra mot klämringskopplingens fasade kanter. Antingen kan du byta ballofixen mot en som redan är vinklad, eller en ballofix med klämring i ena delen och gjord för halvkoppling åt den andra.

Se tex här för liknande problem:
https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-klaemringskoppling-mot-ballofix.264309/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.