Hejsan Forumet!

Jag har en c:a 1,5 år gammal vedanläggning från Värmebaronen, samt egen borrad brunn. Nu har det dykt upp ett problem, det kommer inte bara luft utan vatten och rostfärgat grums ur avluftarna som sitter högst upp på acktankarna. Samma roftfärgade grums som satte igen alla perulatorer på vattenkranarna. Vi installerade så småningom ett björnfilter på invattenledningen för att få bort grumset, men värmeysystemet (3x750 l, plus expkärl och rör) fylldes ju innan.

Vi jar fyra avluftare (en på varje acktank och en på pannan). Nu ser jag ett mönster i problemet, det är de två avluftarna som har luftskruven på sidan som krånglar. De två som har luftskruven på toppen fungerar bra.

Min teori är att grumset fördärvat rörligheten för flottören i de aktuelle avluftarna. På så vis sluter den inte när luften är borta och den börjar läcka vatten. Låter det klokt, är det flottörer där inne?

Men ett orosmoln är om grumset sitter överallt i systemet inklusive alla golvvärmeslingor...hemska tanke. Kan det vara därför golvvärmen är rätt ojämn...

Alla tankar mottages tacksamt!

mvh /Pelle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.