hur är det byggt ? materialval ?

underhållsfritt i många år
passivhus
inte tokdyrt
ingen risk för mögel
stabilt och solid
 
Val av fasad är nog det enda som är enkelt: Puts eller tegel. Varav tegel borde vara mest underhållsfritt, under förutsättning att man inte målar det. Puts på innerväggarna, som självklart också är av stenmaterial.

Passivhus eller ej? Ett problem med passivhus är risken för övertemperatur på sommaren. Jag inte övertygad om passivhusens förträfflighet. Personligen hade jag byggt ett vanligt välisolerat hus, och tittat närmare en en solfångar/vp-lösning med säsongsvärmelager ifrån ASES, (http://www.ases.me), som påstås ge halva enegiförbrukningen av ett passivhus.

Men den stora frågan är vad man skall ha för sten?

Leca, eller lättbetong, med utvändig cellplast och puts är kostnadseffektivt, och beprövat. Vill man ha tunnare vägg så är PUR/PIR-isolering bättre men dyrare. Nackdelen är att cellplast och puts inte är så bra att "fästa i" om man efteråt kommer på att man behöver hänga upp nåt tungt.

Om man vill ha en massiv vägg så har H+H ett block i densitetsklass 300kg/m3, men det borde vara väldigt skört? Svårt att fästa saker? http://www.hplush.se/celblocket

Xella har ett 3-skiktsblock med 115kg/m3 i mitten och 340kg/m3 på sidorna. Dvs marginellt starkare än H+H blocket ovan. http://www.xella.se/se/content/ytong_energy_2419.php

Greisel har två stycken 2-skiktsblock, Twinstone Strong och Twintone Light. Strong har ett bärande lager av kalksandsten och ett isolerande lager av lättbetong. Light består av två lager lättbetong med olika densitet. http://www.greisel.de/Twinstone-strong.64599.0.html?&L=2

Träullit har väggelement som i tjocklek 600mm skall vara lämpliga för passivhus. 500mm, eller eventuellt 400mm, borde vara lämpligare för ett vanligt hus. Väggen består av granull och cement och som putsas in och utvändigt. I elementskarvarna gjuts det betongpelare som bär upp konstruktionen. Träullit verkar vara undantaget som bekräftar regeln. Trots att man har blandat "sten" med trä så verkar materialet inte drabbas av varken fukt- eller mögel-problem. Sitter t ex som innertak i simhallar. http://www.traullit.se/yttervagg-helvagg/


Personligen är jag lite tveksam till både lågdensitets-lättbetong och träullit med avseende på just infästningar.



Sedan så finns det en massa "isoblock" dvs leca, lättbetong eller tegel med inbyggd kärna av vanlig isolering. Men den allmänna uppfattningen verkar vara att de är dyra.


En vägg som jag har funderat lite på är kalksandsten-sprutad PUR-fasadtegel. Med 150-180mm PUR så blir u-värdet bra. Sprutad, därför att skiv-isolering och en massa kramlor verkar krångligt. Men om en sådan vägg är ekonomiskt försvarbar, det har jag ingen aning om...
 
tack för bra svar o fina länkar :)

borde inte ett passivhus vara behagligt även på sommaren ? om man har justerbara markiser och persienner, och ett tätt hus :) ? värmetröghet
 
Du får säkert ännu bättre svar när de som kan nåt hittar hit. Det kanske inte framgick så bra, men det är mycket personliga funderingar i mitt inlägg ovan (och nedan).

Om du är vinterklädd på sommaren, blir det inte lite varmt då?

Dvs att om huset är tok-isolerat för att klara hela uppvärmningen med kroppsvärme och spillvärme från hushållsmaskiner, utom när det är som absolut kallast. Vad händer då när det blir +25 grader varmt ute?

Eller vad händer om hela familjen drar till fjällen mitt i vintern? Hur kallt är det i huset när man kommer hem? Hur lång tid tar det att få upp temperaturen till behagliga 21-22 grader igen?

Hur som helst googla på "övertemperatur passivhus" så kommer du att hitta lite exjobb/uppsatser att läsa.


Det gjordes många missar på 70-talet när man på allvar började intressera sig för isolering, Personligen är jag av åsikten att man kommer att göra motsvarande misstag igen, nu när vi "dubblat upp" isoleringskraven en gång till. Tänk bara på alla passiv-trähus som byggs nu. Där det är absolut kritiskt att ångspärren i väggarna blir 100% tät. En tejpremsa med dåligt klister, eller en snickare slinter med Morakniven en gång, och du har en begynnande fuktskada.
 
jordvärme och jordkyla kanske :) samt bergvärme o bergkyla :)
 
Det där med varma passivhus sommartid måste vara en skröna.
För vi vet ju alla hur svala och sköna gamla dåliga isolerade trähus är på sommaren :rolleyes:.

Bor själv i ett sk lågenergihus och den mekaniska ventilationen gör huset betydligt svalare sommartid än morsan och farsans gamla 70-talskåk med självdrag. Isoleringen som håller ute kyla håller även värmen ute, markiser är till stor hjälp men även utan dom vädras överskottsvärmen ut ganska fort när temperaturen sjunker på kvällen.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Google är din vän!

http://www.energi-miljo.se/aktuellt/senaste-nytt/lagenergihus-for-varma-pa-sommaren/

eller

http://www.sjomarkens.se/uploads/pdfer/sp_rapport_2009_28 lagenergihus.pdf

Sidan 17:
"De minskade värmeförlusterna genom en välisolerad och lufttät klimatskärm är faktiskt till nackdel
när vi har problem med övertemperaturer inomhus och samtidigt har lägre temperatur
ute än inne. Exempel på ett sådant driftsfall är en sval sommarnatt som föregåtts av en het
sommardag.
"


Men nu är vi OT!

Tillbaks till det idealiska stenhuset:
 
bra länkar igen !

detta med för varmt inne på sommare, -det måste väl ändå vara möjligt att lösa. om man bygger smart och involverar rätt personer när man ritar och räknar på huset.
 
Cujo skrev:
Val av ...


En vägg som jag har funderat lite på är kalksandsten-sprutad PUR-fasadtegel. Med 150-180mm PUR så blir u-värdet bra. Sprutad, därför att skiv-isolering och en massa kramlor verkar krångligt. Men om en sådan vägg är ekonomiskt försvarbar, det har jag ingen aning om...
Kramlor måste du ha om det är en tunnare fasadsten du tänker dig. Tex ½ stens tegel behöver kramlor.
 
anaitis skrev:
Kramlor måste du ha om det är en tunnare fasadsten du tänker dig. Tex ½ stens tegel behöver kramlor.
Givetvis måste en skalmur kramlas. Vad jag syftade på var det verkar krångligt att montera isoleringsskivor på en kramlad bakmur. Det borde vara smidigare om man istället kan spruta på isoleringen.
 
ahaa. nån mer som vill tycka nått ? :)
 
lamminbetoni
 
Mitt framtida stenhus kommer byggas enligt följande:
Grund: platta på mark med 400mm EPS och 100mm betong
Vägg: 300mm (eller 365mm beroende på tillverkare) lättbetong, 200mm utvändig EPS - ja det blir tjocka väggar
Tak: 700mm lösull

Ytterväggar putsas med genomfärgad puts = behöver ej målas. Som takbeläggning bandfalsad AluZink = underhållsfri (ja du behöver förstås rensa mossa/löv och sånt ibland men det är allt). Du hinner avlida i hög ålder innan det är dags att lägga om taket eller putsa om fasaden. När priset på el, olja och ved stiger de närmaste årtiondena kan du bara skratta :)
 
Varför kallas det stenhus egentligen när det inte alls är byggt av sten?
En sten är en sten anser jag.
Riktiga stenhus som tex Peterskyrkan är stenhus i min värld.
Hittepå med leca och betong är det inte.
Lite OT såhär bara :)

Bor själv i ett hittepåstenhus bestående av tegel och lättbetong och inte så mycket mer.
Isolering?
Vad är det?
Aha den där tretexskivan kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.