Ber om ursäkt för att jag tar upp den här frågan igen som jag vet har stötts och blötts tidigare men jag hittar inget jättebra svar på just min fråga i tidigare inlägg.

I mitt hus hade förra ägaren dragit jord till ett uttag i ett rum för att han ville ha jordat där för en dato. De andra uttagen i samma rum är ojordade. Då finns två alternativ då antar jag. 1. Se till att de andra uttagen i rummet blir jordade eller 2. byt ut det jordade uttaget till ett ojordat igen. Jag antar att alternativ 1 är bäst ur säkerhetssynpunkt (detta är ett sovrum)?

Om de andra uttagen i samma rum byggs om till jordade så kommer ett uttag vid dörren att bli jordat men uttaget på andra sidan den väggen kommer fortsätta vara ojordat. Är det ok att ha det så eller måste det vara ett visst avstånd mellan ojordade och ojordade uttag även när de är placerade i olika rum?

/brabyggare
 
Jag tycker du har fattat detta helt rätt. Samma uppfattning som mig iaf. ;)
Självklart är det bäst att byta utt allt till jordat men jag ser det som en bra lösning att ta bort det jordade. Har aldrig sätt något om att det ska vara avstånd mellan jordat ojordat om de är i olika rum.
 
Jag skulle ta bort det jordade uttaget.
 
Snailman
Ska du inte ha en dator där, skulle jag byta till ojordat.

Ska du göra om alla till jordat måste du oxå byta lamputtag i taket till jordade.
 
Jag ska inte ha dator där, det är numera barnrum. Jag tänkte att eftersom det är jord framdraget tll ett uttag borde det inte vara så svårt att dra till de andra två uttagen också. Men så var det ju det där med att ett ojordat uttag sitter precis på andra sidan väggen vid dörren. Någon som vet om det finns några regler om det? Man tycker att om man inte får ha ojordat/jordat i samma rum borde man inte få ha det 50cm ifrån varandra fast i olika rum heller.
 
Men har man fasta elelement eller vattenburna i samma rum så är väl nyttan att byta bort det jordade uttaget mer juridisk än praktisk?
 
Om man har två "farliga" ställen borde det väl bli mindre farligt om det ena försvann, eller???
 
Någon som kan dra en snabb förklaring om varför man inte får ha jordat och ojordat i samma rum? Vad är riskerna och så. Må säga att jag sett många exmpel på rum med både jordat och ojordade uttag utan att något hänt?
 
det finns hundra trådar om det mejacopa, bläddra lite i elforumet.
 
Är du säker på att det "jordade" verkligen är jordat? Kan vara ett uttag med jord där jorden inte är ansluten pga att det inte finns någon. .
 
Snailman
Jo, men då var det ju meningslöst att ändra för att det skulle stå en dator där...
 
Han verkade ju inte ha nån vidare koll på det elektriska, var bara en tanke.
 
Eftersom det är en barnkammare, så se i vart fall till att uttagen är petskyddade. Sedan skulle jag inte spara på krutet utan installera både jordade uttag och jordfelsbrytare om det gällde mina barn.
 
Uttaget är jordat, eller mer korrekt, grön/gul ledare är ansluten i uttaget och går upp till närmsta dosa och sedan vidare.

Tänkte ha hit en elektriker som ska få sätta i jordfelsbrytare så småningom. Funderingen är om han då ska få byta de andra uttagen i det här rummet till jordade och om det i så fall ger konsekvensen att han måste i byta också i det intilliggande rummet. För i så fall skulle nästan alla uttag i hela huset troligen behöva bytas pga att det sitter uttag på var sida av väggen intill nästan alla innedörrar. Det är därför jag undrar om det finns något krav på minimiavstånd mellan ojordat och jordat när uttagen finns i olika rum?

Finns det någon nackdel med att byta till jordat i alla uttagen i rummet jämfört med att byta tillbaka det enda jordade till ojordat, bortsett från kostnaden då?
 
Snailman
Jag är tämligen säker på att det gäller varje rum för sig, det har ingen betydelse hur nära uttagen är varandra så länge de sitter i olika rum.

Skulle man ha för vana att dra sladdar genom dörröppningar, och klämma dessa varje gång man stänger dörren så bör man nog lära om...

Det enda 'rum' där jag hade jordat och ojordat blandat var i köket (en sort allrum snarare)
Där var det jordat längs arbetsbänkarna och i taket över köksbordet (ganska nära bänken) men ojordat i resten av rummet, några meter alltså från nämnda uttag satt ojordade uttag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.