Hej på er. Kan någon vänlig själ berätta vad följande beror på.

Jag har en pem slang nergrävd ut i trädgården. 12m från vattenutkastaren. Till den är gardena slangvinda kopplad. Om jag kopplar vattenspridaren på detta sprutar det väldigt klent. Om jag istället kopplar 12 m vattenslang direkt på utkastaren får jag riktigt fin spridarbild.

beror skillnaden på att det med slangvindan blir för lång sträcka?
Eller skulle pem slangen vara mindre diameter, försvinner trycket med detta?

Eller är det något annat? För många kopplingar?

Ett växthus med en slangvinda i hörnet och en bänk framför i en trädgård på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

pemslangen kommer upp i vxthuset och kopplas vidare in på slangvindan i vänstra hörnet
Pem slang ansluten till en vattenkran på en tegelvägg med slangkoppling och bakomliggande trädgårdsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok. Test 1. Sätter 12m gul slang direkt på pemslangen i växthuset. Lika fin spridarbild så lutar åt att slangboxen är boven i dramat
 
Helt enkelt för lång slang som du nämner (eller för tunn om du behöver längden).

Med grövre pem skulle du klara längre slang på vindan.

När vattnet kommer ut utkastaren har du en viss mängd energi till förfogande (flöde och tryck).

Genom slangen har du friktion, som vi vet ökar friktionen med hastighet och för att få samma flöde i en trängre slang så behöver hastigheten ökas, därmed större friktionsförluster i slangen. Således minskar energi längs med slangen.

genom att byta pem skulle du få högre potentiell energi innan slangvindan. Dock inte säkert att det har en praktiskt påverkan då ledningen fram till utkastaren kan vara flaskhals.

jag skulle helt enkelt använda kortare slang eller leta efter en spridare som behöver lägre flöde och tryck.
 
C chrille-gäddan skrev:
Helt enkelt för lång slang som du nämner (eller för tunn om du behöver längden).

Med grövre pem skulle du klara längre slang på vindan.

När vattnet kommer ut utkastaren har du en viss mängd energi till förfogande (flöde och tryck).

Genom slangen har du friktion, som vi vet ökar friktionen med hastighet och för att få samma flöde i en trängre slang så behöver hastigheten ökas, därmed större friktionsförluster i slangen. Således minskar energi längs med slangen.

genom att byta pem skulle du få högre potentiell energi innan slangvindan. Dock inte säkert att det har en praktiskt påverkan då ledningen fram till utkastaren kan vara flaskhals.

jag skulle helt enkelt använda kortare slang eller leta efter en spridare som behöver lägre flöde och tryck.
tack. Nu hänger till o med jag med :) Funderar på att gräva ner popup spridare. Räcker fint med två av gardernas rektangulära o140 eller vad de heter men får bli på varsin slinga. Men mitt lilla test visar att det är ok för mig att lägga ventilboxen vid växthuset. Bevarade att jag skulle behöva gräva ända från garaget
 
O olofh skrev:
tack. Nu hänger till o med jag med :) Funderar på att gräva ner popup spridare. Räcker fint med två av gardernas rektangulära o140 eller vad de heter men får bli på varsin slinga. Men mitt lilla test visar att det är ok för mig att lägga ventilboxen vid växthuset. Bevarade att jag skulle behöva gräva ända från garaget
Hunter har en bra dimensioneringsguide på sin hemsida. Även prisvärt att köpa från rinkabyrör. Jag valde det före gardena när jag satte sprinklers.
 
C chrille-gäddan skrev:
Hunter har en bra dimensioneringsguide på sin hemsida. Även prisvärt att köpa från rinkabyrör. Jag valde det före gardena när jag satte sprinklers.
mest att jag är lat. Tänker att tre os140 på denna ytan på varsin slinga hade funkat. En i mitten på främre ytan, en framför växthuset o en längst bort

med hunter är det väl mer en i varje hörn ? Mer att gräva :crysmile: Trädgård med gräsmatta, träd, växthus och person i hörnet som överväger bevattningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Edit: är inte ute efter golfbana mest slippa flytta runt spridare så om det blir torrt ute i någon kan är strunt samma
 
testade 3st gardenas rektangulära spridare oven mark innan jag grävde. passade bra då jag har en rektangulär gräsyta.
allt var frid och följd till det började blåsa. vattnet hamnade överallt. fasaden, trall och garage. bytte till rainbird popup. bättre vattenspridning och vattnet hamna där det ska även när det blåser.

så mitt tips är att testa dom innan du gräver ner dom.
 
Slangen är relativt enkel att gräva ner.

Gör ett snitt med spaden rakt ner där du skall ha slangen.

Sedan tryck ner pem slangen i snittet med ett krattskaft.

Därefter gräver du precis vid platsen för spridaren (ta bort ett lock med gräs först) och monterar spridare.

Men du har rätt att det blir lite ner grävande, å andra sidan längs med ytterkanter så märks mindre på gräsmattan.

Jag har ännu inte köpt styrbox och magnetventiler utan kör med for-q 4-fördelare och dator från Hornbach. Inget Fancy men gör jobbet.
 
C chrille-gäddan skrev:
Slangen är relativt enkel att gräva ner.

Gör ett snitt med spaden rakt ner där du skall ha slangen.

Sedan tryck ner pem slangen i snittet med ett krattskaft.

Därefter gräver du precis vid platsen för spridaren (ta bort ett lock med gräs först) och monterar spridare.

Men du har rätt att det blir lite ner grävande, å andra sidan längs med ytterkanter så märks mindre på gräsmattan.

Jag har ännu inte köpt styrbox och magnetventiler utan kör med for-q 4-fördelare och dator från Hornbach. Inget Fancy men gör jobbet.
har också spanat på for-q. Lite mindre snyggt men verkar ju lösa det. Allt sånt hamnar ändå ute i växthuset så lätt att gömma. Sant att det är lättgrävt ute i kanten. Ska bara missa tråden till klipparen :)

Vilken dimension pem ska man ha till rainbirds?
 
L lassebrun skrev:
testade 3st gardenas rektangulära spridare oven mark innan jag grävde. passade bra då jag har en rektangulär gräsyta.
allt var frid och följd till det började blåsa. vattnet hamnade överallt. fasaden, trall och garage. bytte till rainbird popup. bättre vattenspridning och vattnet hamna där det ska även när det blåser.

så mitt tips är att testa dom innan du gräver ner dom.
ah, det har du nog helt rätt i att den effekten blir när det blåser.
 
Vilka rekommenderas? Skärmdump från webbutik med fyra modeller av Hunter popup-sprinklers och deras priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O olofh skrev:
Vilka rekommenderas? [bild]
Börja med att mäta ditt tryck och uppskatta flödet enligt guiden. Då vet du vad du skall dimensionera efter och sedan välja spridare (jag har PGJ4, men annars är även MP rotator ett Populärt val).

Jag kör med PEM 20mm slang, men det är pga att det passade bra med pem 20 kopplingar som har R15 gäng som passar i spridarna.
 
C chrille-gäddan skrev:
Börja med att mäta ditt tryck och uppskatta flödet enligt guiden. Då vet du vad du skall dimensionera efter och sedan välja spridare (jag har PGJ4, men annars är även MP rotator ett Populärt val).

Jag kör med PEM 20mm slang, men det är pga att det passade bra med pem 20 kopplingar som har R15 gäng som passar i spridarna.
Det där med att möta tryck på vattenutkastaren verkar ju inte finnas i standardsortiment utan bli egenbyggde med övergångar och bussningar
 
Ja verkar inte vara standard lösning.

Jag tog en vanlig manometer och en r8/r15 bussning och sedan en r15 muff då jag har r15 gäng på utkastaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.