Jag ska fräsa vändspår i spårad golvspån. Slangen är alltså LKs 16mm. Jag inser att de dedikerade frässtålen har en radie. Och det står sällan vilka dimensioner det är på dessa frässtål. Borde man inte kunna använda en vanlig cylindrisk pinnfräs? Vilken diameter bör det vara på spåret? Är det någon som har koll?
 
Bump i förhoppning om lite input. Frässtålen är ju dessutom svindyra, upptäckte jag.

Är det ingen som har koll på bredden på spåret? Dvs diametern på fräsen?
 
P
O Olf Oggler skrev:
Jag ska fräsa vändspår i spårad golvspån. Slangen är alltså LKs 16mm. Jag inser att de dedikerade frässtålen har en radie. Och det står sällan vilka dimensioner det är på dessa frässtål. Borde man inte kunna använda en vanlig cylindrisk pinnfräs? Vilken diameter bör det vara på spåret? Är det någon som har koll?
De heter hålkälsfräs, köp inte i golvbutiken, köp från t.ex Amazon.
Denna kostar 240:- och säljs av Bosch.
Har diametern 16mm (radien 8mm).
Den håller säkert 100 meter fräsning.
Diametern måste naturligtvis stämma med slangen...
Det är en routerbit för träbearbetning, metallkropp med svart spets, märkt med Bosch och tekniska specifikationer.


Ser att djupet på denna fräsen bara är 12,7mm, så man måste köra 2 gånger med denna fräsen för att få ner slangen helt i skivan, men det finns andra längre fräsar.
 
Redigerat:
Det borde gå tycker jag, men det blir ju ett rak skåra istället för fasade kanter. Det är nog flera här som gjort så skulle jag gissa. Om det får någon praktisk skillnad vet jag ej. Du kan ju alltid mäta upp spåret på en skiva, då vet du ju precis?
 
Jag fräste all golvvärmeslang i våras då det låg golvspån sen tidigare som var välskruvat och limmat orkade jag inte byta.
Köpte 2st 19mm hålkälsfräsar vilket räckte till golvet som var 4x4m.
Kommer inte ihåg nu var jag köpte dem nu men kanske gav 500-600 för båda.
Kanske inte riktigt svaret på din fråga men den erfarenheten jag hade att dela med mig av.
 
Teorin säger ju att du har mer material kvar i botten av spåret med en fräs som endast i mitten når det fulla djupet jämfört med en pinnfräs som når det djupet i hela spårets bredd. Om den teorin håller helt är väl en annan sak men efter att ha fräst ett gäng meter med 19mm stål i 22m skiva för uppnors 17mm slang måste jag säga att skivan faktiskt upplevs mer hållbar med en hålkälsfräs

För 16-17 mm slang brukar 19mm stål vara lämpligt men till viss del är det dimensionerat för att på raksträckorna kunna få ner plåt. Ska du endast fräsa returer är det möjligt att du kan gå ner någon millimeter
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
D
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Jag ska fräsa vändspår i spårad golvspån. Slangen är alltså LKs 16mm. Jag inser att de dedikerade frässtålen har en radie. Och det står sällan vilka dimensioner det är på dessa frässtål. Borde man inte kunna använda en vanlig cylindrisk pinnfräs? Vilken diameter bör det vara på spåret? Är det någon som har koll?
Inte svar på din fråga men jag ringde min röris och frågade om jag kunde hyra deras fräs+ställning. Han var glad att slippa göra det jobbet så lånade glatt ut fräsen över en helg. Kan ju vara värt ett försök om du har bra kontakt med en rörläggare.
 
H
O Olf Oggler skrev:
Jag ska fräsa vändspår i spårad golvspån. Slangen är alltså LKs 16mm. Jag inser att de dedikerade frässtålen har en radie. Och det står sällan vilka dimensioner det är på dessa frässtål. Borde man inte kunna använda en vanlig cylindrisk pinnfräs? Vilken diameter bör det vara på spåret? Är det någon som har koll?
Köp vändskivorna istället. Vi fräste här, dvs. snickarna fräste, det verkade väldigt svårt, det tog tid och ingen av dem lyckades fräsa bra. Vändskivorna är dyra men vi hade köpt dem ändå om vi skulle lägga mer rör.
 
Nu börjar det röra sig i den här tråden. Många bra tips.

Hålkälsfrås är väl att föredra antar jag. Men det där med bredden på spåret. Man skulle ju kunna tänka sig att slangen behöver lite spelrum där i kröken. Att den ska kunna röra sig lite. Blir det inte tajt med en 16mm-fräs till en 16-slang? Slangen kommer väl att "plattas ut" lite där i böjen. Dvs spåret kommer väl behöva vara lite djupare än bredden, så att säga.

Oaktat alla övriga aspekter så vill man väll avverka så lite material som möjligt. Mindre total fräsning, mindre spån, bäst hållfasthet osv. Det talar ju för en hålkälsfräs med minsta möjliga diameter.
 
Som jag skrev ovan så är 19mm lämplig och det man mestadels får om man köper ett officiellt stål för 16/17mm slang från LK eller uponor. Endast med kurvor gissar jag att du klarar dig med ett 18mm stål men tänk på att slangen blir något ”högre” då man vänder den så en 16mm slang kan behöva tex 18mm djup för att inte sticka upp

Gör eller har man en jigg ska momentet att fräsa annars vara lätt
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nu har jag beställt en 16mm fräs för 16-slang. Den var billig, så det är väl inte hela världen om jag måste beställa en bredare. Men vad skulle möjligen nackdelen med ett så pass smalt spår vara? Precis som du (myrstack) skriver så blir ju slangen lite högsmal i tvärsnittet i böjen. Så jag tänkte att det kanske fynkar med en 16mm-fräs.
 
Nackdelen är att du inte får ner slangen som sagt.
 
O Olf Oggler skrev:
Nu har jag beställt en 16mm fräs för 16-slang. Den var billig, så det är väl inte hela världen om jag måste beställa en bredare. Men vad skulle möjligen nackdelen med ett så pass smalt spår vara? Precis som du (myrstack) skriver så blir ju slangen lite högsmal i tvärsnittet i böjen. Så jag tänkte att det kanske fynkar med en 16mm-fräs.
Praktiskt går det säkert att trycka ner slangen. Om din tänkta slang har en ytligt liggande syrediffusionsspärr kanske någon teoretiker skulle ha en åsikt att det är en större risk att ett helt tight spår riskerar att man bryter denna spärren men de flesta vettiga märkena har väl denna spärren en bit in och jag tycker mig minnas att du skulle köra LK vilket för mig är en vettig tillverkare.

Om det sedan skulle visa sig att spåret blir aningen för smalt går det ju alltid med hjälp av jiggen fräsa något bredare. Om du har tänkt dig en överliggande jigg som du styr stålet mot med ett kullager på dess axel är det ju snarare bredden på detta spåret som avgör spårets bredd snarare än stålets bredd i sig. Om du likt mig har en jigg som mer likt jiggen du använder när du fräser cirklar runt en centrumpunkt så kan du ju alltid fräs två omgångar men en millimeters förskjutning i mellan.
 
På tal om olika typer/fabrikat av golvvärmeslang. Jag hade ju tänkt använda LKs 16mm-slang. Men nu har jag beställt Golvvärmebutikens egna 16mm-slang, snål som jag är. Golvvärmebutiken hävdar ju ihärdigt att det inte ska vara någon skillnad i kvalitet.

Det vore ju mardrömmen. Att man installerar 100-tals meter slang som har bristfällig diffusionsspärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.