Hej!
Har fått en vattenskada i köket pga möss och ska renovera golvet. Passar då på att ta bort en vägg och därav ett element också.
Hittade detta under golvet när jag rev upp frigolit och golvspån.
Detta kan väl inte vara godkänt i dagens standard? Byggt typ 70-tal(tillbyggnad)

Äldre rörinstallation synlig i golvkonstruktionen med isolering och omoderna rör, nämnd i renoveringsdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer koppla bort elementet här och plugga. Vad behöver man för att plugga, någon som kan hjälpa?
Gamla rörledningar och anslutningar avslöjade under renovering, möjlig tecken på vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mvh Alexander
 
Staffans2000
Bilder?

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Bilder?

Staffan
Har lagt till dem nu, blev nåt fel..
 
Är det värmeledningar är det ok att dölja fogar.
Trycksatt vatten ej ok.
 
Enligt dagens standard får man ha dolda skarvar på värmesystemet, så det är godkänt. Däremot är det kanske inte lämplig och det kan vara bra om det går att inspektera spektaklet.
 
  • Gilla
Alexunden
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Är det värmeledningar är det ok att dölja fogar.
Trycksatt vatten ej ok.
Okej tack, det är värmeledningar. Kände bara att det var en konstig plats att ha skarvarna.

Har du tips på vad jag ska använda för att plugga?

Mvh Alexander
 
jag skulle gänga bort vinkeln av koppar och sätta en plugg med lin eller modern gucka (loctite 577 tror jag det heter) direkt i stålröret.
 
G gusvo085 skrev:
jag skulle gänga bort vinkeln av koppar och sätta en plugg med lin eller modern gucka (loctite 577 tror jag det heter) direkt i stålröret.
Okej, så typ en "bult" in med lin eller annan tätning?
 
Här står 1/2 tum. Vilken storlek på plugg behövs då? Tänkte att det skulle vara skönt att handla och ha allt hemma innan jag skruvar av ledningen så kan inte mäta. Rostig T-rör med 1/2 tum märkning för storleksreferens i byggdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Staffans2000
"Propp" skall du ha. 1/2" (tum) Svart. Mässing går också bra. Som sagts. Bort med klämringskopplingen och dit med proppen. Linad. Skarvar på värmerör i dolda utrymmen, är helt i sin ordning och inget bu behöver fundera över.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
"Propp" skall du ha. 1/2" (tum) Svart. Mässing går också bra. Som sagts. Bort med klämringskopplingen och dit med proppen. Linad. Skarvar på värmerör i dolda utrymmen, är helt i sin ordning och inget bu behöver fundera över.

Staffan
Tack Staffan,
Typ en sån här:
Två bilder av en renspropp i mässing, 1/2 tum, med sexkantigt huvud och yttre gängor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffans2000
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej.

En sådan här: [länk]
Tusen tack för snabb hjälp!
 
Staffans2000
Det var så lite, så.:giggle:

Staffan
 
  • Gilla
Alexunden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.