R
Om ni vill bygga billigt så går inte det, det MÅSTE KOSTA minst 500´eller merf ör att bygga nyckelfärdigt..
Somliga tror att allt som kostar mindre än 350´för ett fritidshus ärr någon typ av kopia eller vad dom nu menar.
Så fruktansvärda inskränkta uttalanden och löjliga påståenden att jag förstår att byggsektorn inte utvecklats något under min tid inom den::mad:
 
Klart att det går att bygga billigt, men alla led i bygget vill tjäna pengar så ju fler led man kan kapa desto billigare blir det.
Bygger man i egen regi så kan man nog bygga väldigt billigt, är man dessutom ute i god tid och har utrymme så man kan handla tillfälliga partier så blir det ännu billigare.

Räknar man som byggare på ett projekt och man kommer ner i säg 10' /kvm och det vanligaste kvmpriset är säg 15' klart att endel då lägger sig på det priset, det är ju gratis pengar...

Att bygga större projekt är nog svårare att komma ner i pris... ingen ska behöva gå och sparka i gruset och kosta pengar, material ska komma precis i rätt tid, ingen får bli sjuk då stoppas bygget upp osv osv
 
R
som sagt... det går inte att bygga billigt när man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid fått
 
R
du ska få en sak som du kan klppa ner på så...
Jag lägger in golv (inte slityta) för c63/Kvm och fuktsäkrar,energieffektiviserar, samt brandskyddar värmeåtervinner för 48 Kr/kvm. nu fick du mer att kasta skit på...(Faktiska kostnader inkl moms)
 
Bob_the_builder
Det är ju nästan lika mycket en politisk fråga som en byggteknisk. Vilka krav ställer vi på byggnader? Ska vi bygga riktigt billigt så kräver det sänkta krav.
 
Bob_the_builder
Ribons skrev:
fuktsäkrar,energieffektiviserar, samt brandskyddar värmeåtervinner för 48 Kr/kvm. nu fick du mer att kasta skit på...(Faktiska kostnader inkl moms)
Syftar detta på färgen termoskydd? Eller vad ingår de facto i de 48/m2?
 
R
håller gällande kravspec som jag har gjort, kan inte se några delar jag frångått regelverket, hela fastigheten är brandklassad vilket din fastighet inte är. varenda skrymsle är brandskyddad ,Uv är taget hänsyn till (för nyproduktion max 1,2 på fönster) handikaps anpassat, energismarta lösningar samt ECO byggt (krav för att få rabatt på räntan)
 
R
ja.
 
R
Bob_the_builder skrev:
Det är ju nästan lika mycket en politisk fråga som en byggteknisk. Vilka krav ställer vi på byggnader? Ska vi bygga riktigt billigt så kräver det sänkta krav.
ingen politisk fråga... mer tänka själv del
 
R
Bob_the_builder skrev:
Du som har efterfrågat vetenskaplig granskning i någon annan tråd kanske skulle läsa det här.

[länk]
Folke björk har haft sin chans att bevisa sina löjliga teorier att flertal ggr. men misslyckats på alla sätt. Om man gör en studie gällande ångspärr och andra mat men sätter in en parameter för isolering ist .är ju ett täcken på inkompetens gällande fukt.
även det bevisat av andra professorer
 
Vad vill du säga med dina trådar? Vill du att vi ska klappa dig på huvudet och säga hur duktig du är?
OK, vi har förstått att du beställer billigt material från öststater och får ner priserna på det sättet. Men om du inte talar om var du hittar material eller vad man ska tänka på så är den här tråden helt meningslös.
 
R
Vad lägger du in för golv?
Jag klankar inte ner, jag vill också bygga billigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.