Detta måste vara ett standard problem hos folk med krypgrund.
När man har en murad grund får man ju ett hål på sidan, inspektionshålet då.
Detta kan ju inte vara öppet efterssom man får in katter o djur där, men hur i kattsingen gör man för att täppa till det på ett snyggt sätt?!?
Man kan eller bör väll inte borra i den putsade grunden?

Just nu har jag en vi laminatskiva som hålls fast av en sten och en bräda. Detta hade en katt lyckats flytta på och haft min grund som privat sandlåda. Nu har jag sanerat där men vill ju inte att det händer igen.

Min ide är att ta en laminatskiva eller dyl, måla den grå som grunden.
Sedan gräver man ner en liten balk tryckt virke prcis utanför "ramen" av gjutningen.
Gör man då skivan i rätt mått borde man kunnde trycka upp den innanför "underliggsbrädan"(eller vad det heter) och låsa den genom att trycka in nederkanten mellan grunden och balken.
Blev lite svårförstått där kanske....

Hur gör ni?!?
 
Lite sent för din del kanske men som tips till andra kanske....
Vi ska har krypgrund på vårt hus och luckan placeras då på entre sidan där vi ska ha en veranda som då skymmer luckan, ska man ner i grunden o kolla så lyfter man på verandagolvet och kryper ner. Visst det blir ju lite svårare att komma in men det kan det ju vara värt...:)
 
Jo, det hade varit smart om man nu inte redan byggt det. :)
O andra sidan skulle vi inte kunna ha en sådan veranda på den sidan...
 
I vårat Marianelund(byggt våren -07) med grundbalkarna från Tranemo så följde det med plåtlucka som klämms fast i hålet. Luckan är placerad under den kommande entré trappan, så vi ska ha ett galler i golvet för att kunna krypa ner när så behövs.
Vi valde att göra så för att slippa den......
Gick även att välja invändig lucka, men jag personligen tycker att den hör hemma ute.
 
Aha, man kanske ska ta o göra sig en plåtlucka. Vi kunde oxo få infändig lucka, men som du säger, den ska vara ute...
 
Vi har tät krypgrund och invändig lucka. Den är placerad i vår klädkammare, så den stör inte det minsta. Vi klädde den med samma golv och den har dubbelt isoleringslagerunder så det blir inga drag eller något. Man tänker aldrig på luckan förutom när det är dags att öppna den. Eftersom grunden ju är klädd med plast drar man heller inte upp en massa jord/sand när man kliver upp och ner - man tar heller inte med sig något sådant in. Mindre risk att frön sprids in till grunden också (det ska ju inte finnas något förmultningsbart i grunden...). Jag tycker det är jättebra - förstår inte varför ni tycker den hör hemma utomhus!?
 
En del tillverkare har ett betonglock på hålet.


Viktigt är dock att man inte gör det svårt att komma ner efetrsom man bör gå ner och inspektera varje år.
 
Ofta går man ner och inspekterar någon gång vår och höst. Så långt allt väl. Men min erfarenhet är att när något går sönder (typ vattenpump, översvämning i trekammarbrunn etc) då sker det alltid på julafton, när man har gäster , det är snöstorm eller annat. Väldigt skönt att snabbt kunna ta sig ned i grunden utan att behöva skotta snö eller klä om.

Vi hade lucka i sovrummet nere som var isolerad och placerad under sängen . Ingen såg den med det gick lätt att dra undan sängen och krypa ned. Och ja, jag har varit nere i grunden på juldagen, nyårsafton och min 40 års dag! Jag vet inte vad edt var med huset men det gillade tydligen inte fetser, det blev alltid något som gick sönder.
 
Vi har också invändig lucka och tycker att det är att föredra.
Som Myrlejon säger, man slipper ev skottning, regnväder mm.
Vår lucka är placerad under trappen till övervåningen och är klädd med samma golvmatta som övriga golvet. Syns knappt.
Det är dubbla luckor med isolering emellan så något kalldrag blir det tack och lov inte.
Men, smaken är olika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.