Hej,

I vårt vardagsrum/kök ekar det väldigt mycket. Liksom många nya hus har vi parkett på golvet (klinker i köket) och målade gipsskivor på vägg och tak.
Vi har några mjuka möbler (soffgrupp) en mindre matta på golvet och några tunnare gardiner hänger vid fönstren.
Våra barn som är 2 och 6 år gamla generarar en hel det ljud och stundtals kan det t.o.m göra ond i öronen.
I vårt kontor (samma tak vägg och golv) har vi del bokhyllor och där är ljudnivån inte alls så störande.

Är det någon som har bra råd kring hur man kan undvika att ljudet stutsar rund hela tiden. Vilka ljudisolering/absorberings åtgärder är mest effektiva.


Tack.
 
Du är på rätt väg i tanken kring att du måste tillsätta någon form av ljuddämping. Mattor påverkar bara i viss mån, det mesta av ljudet studsar fram och tillbaka på väggarna så det är där du bör sätta in stöten.
Hemma hos oss jobbar vi på att försöka lösa samma problem, och samtidigt försöka få det att vara snyggt.
Min make köpte ljusisoleringsmattor i lump på typ Biltema, antagligen menade att montera i bilar. Jag sydde dubbla, korta gardinkappor till köksfönstret, och lade in bitar av dessa mattor i gardinerna. Det hjälpte litegrann.
Nästa steg är att komplettera vardagsrumsfönstrena med ytterligare gardinlängder, i lite tjockare tyg, som ska få hänga bakom de befintliga.
Och steget därefter (avvaktar just nu pga efterjul-plånbok...) är att köpa speciella ljuddämpartavlor från DesignOnline. De har jättesnygga, designade, kvadratiska och tjocka tavlor i olika färger. Varje sådan kostar strax över en tusenlapp. Ska enligt reklamen fungera bra iallafall :surprised:) Tänker mig köpa några sådana och placera som tavlor/installationer på några ställen.
 
Du har redan svaret. Bokhyllor är ett av det bästa som finns i ljuddämpning. Jag märkte också en markant skillnad när vi hade julgranen inne, kanske julgran året runt.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.