Har ett icke helt angenämt problem i vårt hus från -04.
Drabbades för ett tag sedan av en avloppsstank från handfat/avlopp region, rengjorde avlopp o handfat fullständigt och allt var frid o fröjd i 2-3 dagar.
Sedan kom lukten tillbaka och det visar sig att det är så pass mkt undertryck i huset alt. övertryck från avloppet så att lukten går baklänges in hos oss.

-Det är bara från detta avlopp det luktar.
-Vi har flvp Nibe 310
-Alla fresh ventiler fullt öppna

Någon som kan hjälpa mig med detta problem eller har hört talas om nåt liknande?? :-?

mvh fb
 
Har ni undertryck i huset som gör att det luktar så har ni för dåligt vattenlås i avloppet.
Tveksamt att det är det som är problemet. Då borde ni ha ett rejält undertryck.

Har ni övertryck i avloppet så har ni för klen eller felaktig avluftning.

Är huset från 04:a så gäller byggarantierna. Kontakta den ansvarige för bygget.
 
En tanke bara, är vattenlåset verkligen ditsatt korrekt så att inte dålig lukt smiter ut?
 
Ett annat alternativ är att ni har stängt alla inluftdon och fått ett mycket tätt hus. Då skulle det kunna bli sånt undertryck att det drog in genom vattenlåsen.
Det skulle även medföra att utåtgående dörrar är svåra att öppna.
 
Det står ju i ursprungsinlägget att alla fresh-ventiler är öppna, därför verkar det inte vara för mycket undertryck i huset. Jag tror istället att felet finns att hitta i avloppsledningen alternativt avluftningen. Jag tror att det är undertryck i avloppssystemet som suger ner vattnet som ska låsa, sedan kan det blåsa fritt... Börja med att titta över er avloppsavluftning.
 
ylven skrev:
Det står ju i ursprungsinlägget att alla fresh-ventiler är öppna, därför verkar det inte vara för mycket undertryck i huset. Jag tror istället att felet finns att hitta i avloppsledningen alternativt avluftningen. Jag tror att det är undertryck i avloppssystemet som suger ner vattnet som ska låsa, sedan kan det blåsa fritt... Börja med att titta över er avloppsavluftning.
hej och tack för alla bra tips  :)

Det "drar" bara från ett av avloppen och det är handfatet, inte duschen som är i samma rum, där är ju iofs ett fullgott vattenlås vet jag (och jag är i princip säker på att det funkar även i handfatet)

Har de olika luftningar eller samma pga att de är i samma utrymme?

Var kan man hitta luftningen till avloppet?  på taket?

mvh
Fb
 
Mikael_L
ejbyggproffs skrev:
Det "drar" bara från ett av avloppen och det är handfatet, inte duschen som är i samma rum, där är ju iofs ett fullgott vattenlås vet jag (och jag är i princip säker på att det funkar även i handfatet)

Har de olika luftningar eller samma pga att de är i samma utrymme?
Det spelar ingen roll, om ett vattenlås töms t.ex. pga undertryck så är det "lättaste" låset som töms, sen är det inget undertryck längre och de andra vattenlåsen klarar sig!
 
Mikael_L skrev:
Det spelar ingen roll, om ett vattenlås töms t.ex. pga undertryck så är det "lättaste" låset som töms, sen är det inget undertryck längre och de andra vattenlåsen klarar sig!
Ok, var kan jag kolla på luftningen?
 
Mikael_L
Jag är ingen expert, men ofta går den upp ovanpå taket av huset, ibland finns det någon sorts backventil monterad inne i huset. Den sitter i vilket fall som helst högt upp, högre än alla avloppsanslutningar skulle jag tro att den måste vara.
 
Avloppsluftningen lär gå ut genom yttertaket på ett så pass nytt hus. Det brukar vara en genomföring i en takpanna utan något regnskydd på (det gör ju inget om det regnar rakt ned i avloppet). Kolla efter det på taket.
 
Jag har tyvärr samma problem. Tänkte oxå att avluftingen var dålig så jag testade att lyfta ur vattenlåset i duschen som ligger sist i fögreningen...men icke, samma bubblor kommer upp ur avloppet.

Har du fått någon lösning på problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.