Hej, har tilläggsisolerat mitt hus utvändigt med 95mm mineralull. (Huset är byggt av lättbetong från källare till taknocken). Har även bytt till nya fina isolerglas fönster. Har inte gjort klart fönsterna invändigt. Därför kan jag sätta handen vid karmen och känna att det uteluften blåser in kraftigt.

Har som skrivet 2 lager av vindpapp, en lägre klass på den men som ändå skall vara godkänd för sitt ändamål. Är papp dränkt med någon oljeprodukt. Det färgar inte av sig på fingrar när man tar i det som jag sett att visa mkt dyra vindpapp gör.Dessa 2 lager ligger åt olika håll.

Boven bör vara att luften trycks in vid takfoten. Alltså mellan översta panelbrädan, har liggande panel, och takfoten/undertaket.

Vad göra?

-Funderat på å sätta en list där uppe. Men kanske måste jag även trycka ut något fogmassa på denna list för att minska draget maximalt. Vad tror ni om det?

-Hur har andra gjort för att inte få ner vinden bakom panelen och in i mineralullen?

-Måste jag ta in luft via takfoten för att ventilera taket inifrån??? (Bör väl gå å sätta ventiler på korkt sidorna istället tänker jag). Hade hit en kille som tilläggsisolerar med lösull via maskin. Han sade att min vind var välisolerad. Isolerade även gavlarna på vinden. Vet inte hur det påverkar fukten..

Googlat å sökt i forumet efter svar men fan ingen som hade samma problem som lilla mig :)

Tacksam för hjälp!!!!
 
What??? Ingen som vet??? Viktigaste frågan är hur jag tätar upp till mot undertaket då det bör vara där som vinden trycks ner. (Antar snickaren inte varit så noga då han just inte varit det i stort på huset, tyvärr. Kanske varit svårt ändå å få det tätt utan mera saker som lister).

Har man list vanligtvis? Eller bygger man på undertaket efter man monterat panelen? (För om så blir undertakets innersta bräda som en list mot panelen. Panelen går ju då upp innanför undertaket med samma höjd som undertakets bräda).

Tacksam!!!
 
Några hundra här borde ha tilläggsisolerat utvändigt å då fått detta problemet! (Ni kanske inte har kvalitetssäkrat så som vi snygga civilEkonomer alltid gör. Då finner man ett tjusigt drag som sätter ner isoleringsförmågan med MINST 50%, nog hela 70%, tyvärr). /Pjotor, Pjeter, Piter och bästa stavningen, PETER :p
 
S
känner du vinddrag vid fönstrena bara?
hur har dessa drevats och vad för ventialtion har du
 
Om det endast drar vid fönstren skulle jag plockat bort foder och kollat hur drevningen såg ut och ev komplettera.

Tänk på att du inte sätter igen luftning till taket om du börjar laborera uppe vid takfoten.
 
Är det drag, eller är det ett resultat av frånlufts ventilation och stängda ventiler?
 
Jag förstår inte vad panelen har med saken att göra? Vindpappen bör vara helt tät mot underlaget, att det blåser in bakom panelen är egentligen bara positivt.

Frågan är väl, hur har du fäst in vindpappen, har du klämt skarvarna mellan väggregel och spikläkt?
 
Hej å tack för input :)

-Ang draget från tilläggsisoleringen; Det är inte drevningen det är fel på. Inte runt fönsterna utan det kommer in bakom tilläggsisoleringen. (Har inte monterat fönsterna invändigt. Bara utvändigt som skrivet). Har stenhus så skruvat på 95x45mm reglar på lättbetongs-stenarna. Hålet i väggen är lite större än fönsterna varför jag ser några cm av tilläggsisoleringen där invändiga smygen sedan monteras.

TUR är det att jag är sjuk å det går så jäkla långsamt därav. Annars hade jag inte upptäckt problemet å inte haft någon nytta av isoleringen men är helt vindstilla dagar vilket är 1% av årets dagar.

-Angående takfotens ventilation; Hade tänkt å montera nya å förmålade bräder på undertaket för att huset skall se helt nytt utifrån. Då hade jag stäng igen den ventilationen! (Har en mkt tätvind som det är nu enligt ett stort Isoleringsföretag i Bäst (Södra) Sverige).

Att jag montera en list mellan väggpanelen å innersta taktfoten påverkar nog inte så mkt på ventilationen av takfoten, utan påverkar mest isoleringsförmågan i mineralullen. Är ju enkelt å montera ventilationshål på kortsidorna av vinden om det skulle bli för tätt.

Tacksam för all input tills jag känner mig säker på hur man gör!
 
Har du flyttat ut fönsterna och satt dem i regelverket till tilläggsisoleringen? Det drar alltså mellan stenväggen och tilläggsisoleringen?
 
Det stämmer verktygsgurun!

(Sitter nya isolerglas fönster så det är monterade 6cm från panelens ytterkant. (Så djupa fack vid fönsterna i huset nu då väggarna är 35cm tjocka)).
 
Jag är ingen isoleringsexpert, och det är svårt att se exakt hur det ser ut. Att få helt lufttätt är nog inte det lättaste vid en tilläggsisolering men jag hade börjat med att foga glipan mellan regel och stenvägg, finns också speciell tejp från 3M som är avsedd för att sättas på karmen och ut på väggen. I ditt fall hade jag satt tejpen på regeln och stenväggen över skarven/glipan för att få bort draget vid fönstret.
 
Lägg gärna upp en bild.

Du har alltså två lager vindpapp utanpå den nya reglarna? Är det luftspalt mellan panelen och vindpappen? Hur ser det ut i underkant av fasaden?
 
Ang vindpappen, förstår inte hur du menar. Hjälpte snickaren med uppsättningen. Ena lagret sitter vertikalt å andra horisontellt. Hade hela rullar så är hela bitar på båda hållen. Överst mot takfoten så hade han ingen regel som låg horisontellt. Så längst upp sticker vinpappen ut. Har inte prioriterat å skära bort den decimetern som hänger ut. Var uppe på stege idag å kände att han har varit rätt noga med att såga till översta panelen. Har liggande panel som skrivet.

Ang Tejpen eller fogmassa så har jag lagt på å tätat mellan husgrunden och regeln som panelen spikas på, med murbruk. Så där kan inte dra mkt alltså.

Tackar så långt.
 
Är ingen luftspalt på de tre sidorna där vinden inte ligger på så hårt. Var snickaren som sa att han bytt så mkt panel på hus på Öland där huset är, att det var slöseri med luftspalten. Ringde till slut runt å fick rådet att det bara är bra om slagregn tar sig in mellan panelen. Det stämde väl överrens om allt tekniskt kring isolering av hus. Fukt går ju igenom de materialen. Skillnad när man har frigolit och liknande plastmaterial som isolermaterial. Då måste det vara luftspalt mellan huset å frigoliten. Annars blir det röta å mögel REGLAR OCH I MINERALULLEN du fukten inte kommer längre än så. Så har jag läst att det är när man hård drar det. Tackar för input!
 
PeterNacka skrev:
Är ingen luftspalt på de tre sidorna där vinden inte ligger på så hårt. Var snickaren som sa att han bytt så mkt panel på hus på Öland där huset är, att det var slöseri med luftspalten. Ringde till slut runt å fick rådet att det bara är bra om slagregn tar sig in mellan panelen. Det stämde väl överrens om allt tekniskt kring isolering av hus. Fukt går ju igenom de materialen. Skillnad när man har frigolit och liknande plastmaterial som isolermaterial. Då måste det vara luftspalt mellan huset å frigoliten. Annars blir det röta å mögel REGLAR OCH I MINERALULLEN du fukten inte kommer längre än så. Så har jag läst att det är när man hård drar det. Tackar för input!
Jag tänkte mest på var blåsten/draget kan komma ifrån. Om all isolering är täckt i vindpapp och det endast är öppet uppåt så låter det inte troligt att det blåser mellan isolering och vägg (eller genom isoleringen).

Är det samma sak i alla fönster?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.