Hej! Vi har en Orsa Nova-blandare som har några år på nacken. Eftersom vi har vatten ur egen brunn i skogen så blir det en del skit i blandaren med sämre tryck som följd, och nu har jag plockat ned den och gjort rent den igen.

Bra vattentryck! Hurra! Men ingen vidare värme, märker jag. Det blir som bäst varmljummet.

Jag provar att justera termostaten men det blir inte bättre. Den första halvminuten är det varmt och härligt, sedan svalnar det. Kranen i handfatet ger varmt vatten, så det är inget fel på vattentemperaturen i röret.

Vad tror expertisen här, kan jag skrämma den till normal funktion eller rekommenderas att köpa en ny?
 
  • Nedmonterad Orsa Nova blandarpatron rengjord för att åtgärda dåligt tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att känna på anslutningar när du spolar för fullt, är dom också halvvarm eller har vattnet in full temperatur?
Är inkommande vatten jummet in så är felet någon annan stans i huset.
En backventil läcker så kallvatten kan blandas in i varmvattnet.
Har själv råkat ut för det, det var diskmaskins ventilen som läckte mellan varm och kallvatten, det tog lång tid att hitta felet. Alla kranar fick halvljummet vatten efter en stund.
 
L Leif i Skåne skrev:
Börja med att känna på anslutningar när du spolar för fullt, är dom också halvvarm eller har vattnet in full temperatur?
Är inkommande vatten jummet in så är felet någon annan stans i huset.
En backventil läcker så kallvatten kan blandas in i varmvattnet.
Har själv råkat ut för det, det var diskmaskins ventilen som läckte mellan varm och kallvatten, det tog lång tid att hitta felet. Alla kranar fick halvljummet vatten efter en stund.
Tack för svaret!

Det är rejält varmt i handfatets kran i samma badrum, så det känns som att termostaten är lite kass. Det jag funderade på var om det på något vis går att smörja upp/rengöra den, eller om det är en ny som gäller.

Tillägg: när vattenflödet var sämre så upplevdes vattnet lagom varmt. Fast flödet var uselt.
 
Om du inte vill investera i en dyr blandare, så köp en billig på varuhuset!
Kolla om du har 150 eller 160 mm C-C mellan anslutningar.
 
Har du kollat, så inte filtret på varmvattenanslutningen ( ingången till blandaren) inte är täppt?
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har du kollat, så inte filtret på varmvattenanslutningen ( ingången till blandaren) inte är täppt?
Japp! Blandaren är nedmonterad och allt är rengjort. Silarna var rätt så rejält tilltäppta, vilket orsakade det dåliga vattentrycket.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.