Hej! jag håller på och målar garderobsdörrar med Beckers Symfoni Acrylatfärg, matt. Det blir inte bra. Antingen apelsin, om jag målar med roller. Eller dragigt, om jag målar med pensel. Har testat med skumgummiroller och den lilla filt-rollern, som är till för lackfärg. Eller proffspenslar. Å så täcker det inte ordentligt, trots grundfärg + 3 lager färg.

Tidigare har jag målat med Beckers Elegant vattenbaserad lackfärg med väldigt gott resultat. Hela trappan, andra dörrar. Det blev hur bra som helst. Framför allt dörren. Nu skryter jag när jag säger att man inte kan skilja det från sprutmålat. Jo, det kan man, men slutresultatet på den dörren blev väldigt bra.


Men den här Symfoni-färgen blir jag inte riktigt kompis med. Det är bara en ram på dörrarna som ska målas, resten ska vara tapetserat. Så det är ett överkomligt jobb att slipa ner det som är målat. Men gör jag något fel när jag målar? Eller är Symfoni-färgen extremt svårjobbad? Kan det vara en lösning att köpa en annan färg, typ Alcro eller Flugger? Det borde inte vara så svårt att bryta ett annat färgmärke till samma kulör. Eller andra tips på hur situationen ska lösas?
 
Kan det vara så färgen är för tjock eller torkar för snabbt? Vad händer om du späder den?
 
Ja, bara för att testa skulle jag kunna späda sista skvätten i den gamla burken Symfoni-färg en aning. Men sista testet jag gjorde med den färgen var med en alldeles nyöppnad burk. Det är inte så konstigt om sista skvätten i gamla burken är lite för tjock, den burken har ju öppnats många gånger.

Men nu under tiden har jag varit och köpt en burk Beckers Aqua Elegant, de sorten jag gillar. Får se nu om det blir bättre och den flyter ut bättre.

En intressant sak är att en halv liter Symfoni kostade 69 kr i färgfackhandeln igår. Dom hade inte Elegant-färgen. På Bauhaus idag kostade en halv liter Elegant-färg 149 kr. Dom hade inte Symfoni. Kan det vara skillnad på mängden färgpigment i de båda sorterna?
 
Symfoni Lackfärg är en vattenburen alkyd, Elegant Aqua är en akrylat och Elegant Lackfärg V är en annan vattenburen alkyd.

I teorin är alkyderna lättare att måla med pga längre torktider, men jag brukar få lika bra resultat med båda sorterna.

Anledningen till att det just nu inte blir något bra resultat är antagligen fukt / temperatur kombination. Vattenburen lackfärg är riktigt känslig för skiftningar, så har du t.ex. korsdrag, eller bara aningen torrare luft och mer värme än förra gången så kan det vara enda orsaken till att det går åt skogen.

Angående täckningen, målar du med någon spännande kulör eller annorlunda pensel än sist?
 
Att byta till Alcro hjälpen nog föga, då det är samma färg.

- Beckers Symfoni "AKRYLAT" Lackfärg(glans 10, 40 & 80) är samma som Alcro Servalac Aqua, dessa är akrylatfärger.

- Symfoni Lackfärg(glans 45 & 90) är samma som Alcro Servalac Exklusiv, dessa är "vattenburna" alkryd

Alkrydfärgena ska vara bättre att måla med, med mer öppettid i färgen, lite liknande hedliga naftadurna alkrydfärger att måla med.
Jotun Ladys vattenburna alkrydfärg är iaf kanon för att vara vattenburen (Lady Surpreme Finish).
När du målar med roller, eftersläpat gärna med moddlare eller en bra lackpensel i lämplig storlek, använd bara syntetiska penslar till vattenburet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.