Vaknar av att det hörs som om någon sitte och slår med en hammare! Det kommer från ismaskinen/frysen! Någon som vet?
 
Lokalisera var exakt ljudet kommer från, därefter åtgärda ev. fel.
 
Svårt att avgöra men det verkar komma från manicken som levererar is, alltså precis ovanför islådan. Känns även att denna vibrerar. Fick bort ljudet när jag bröt strömmen till frysen. Tror dock inte att detta har löst problemet men hammarljudet är i alla fall borta.
 
A
Men vad i h****e är det för maskin?
 
  • Haha
etompau
  • Laddar…
Tja, man kan ju undra!! Har aldrig upplevt, eller hört talas om, något liknande. Vårt hus byggdes för 7 år sedan och det är ett flertal saker som verkar ha en livslängd på ungefär just 7 år. Diskmaskin, värmepump, elektroniska kranar, ytterdörrar som är skeva. Noterbart är att samtliga produkter är av det vi normalt kallar "hög" kvalitet. Nåja det kan ju kanske vara så att vi har lite mer otur än andra. Men det brukar ju som alltid finnas en lösning till det mesta eller hur?
 
Det går nog bättre att ge råd om du anger fabrikat (tillverkarnamn+ typnummer mm) på maskinen än bara säga att det låter från kylskåpet.
 
E etompau skrev:
Det går nog bättre att ge råd om du anger fabrikat (tillverkarnamn+ typnummer mm) på maskinen än bara säga att det låter från kylskåpet.
Husqvarna QT 3580X Produkt nr: 922343851
 
A
Ismaskinen är trasig!
 
Ok, bara att ringa servicetekniker då. Tack för er medverkan. Jag ber om ursäkt att jag inte fick med produkt och produktnummer men jag var lite uppskruvad på grund av detta. Tack för att ni trots detta ändå bidrog med ert engagemang.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
A
Om det är själva islådan så brukar det ge felmeddelande, den skall ju gå fram och åter när den tömmer is
byt icemaker 208 50 44-01/0

är det skruven i islådan som låter och det gör den men har den frusit fast låter det värre, å är det bara att tömma lådan å går den igen
 
Inga felmeddelanden! Har just konstaterat att själva islådan, där iskuberna bildas, har fastnat i "tömningsläge" . Verkar var svår att ändra på. Har precis startat om alltihopa och islådan är nu i rätt position. Men det verkar inte som om någon is produceras. Det är förmodligen en ispropp IGEN så det är bara att dra fram skåpet och rensa i röret eller?
 
A
R Rickenbacker325 skrev:
Inga felmeddelanden! Har just konstaterat att själva islådan, där iskuberna bildas, har fastnat i "tömningsläge" . Verkar var svår att ändra på. Har precis startat om alltihopa och islådan är nu i rätt position. Men det verkar inte som om någon is produceras. Det är förmodligen en ispropp IGEN så det är bara att dra fram skåpet och rensa i röret eller?
is lådan måste vara i "hemmaläge" och kallare än -12C för att is skall produceras.
ispropp ger felmeddelande
 
A
islådan måste vara på plats oxå
men kolla om det är en ispropp, då är det oftast inloppsventilen som inte tätar.
 
Islådan på plats. -18° Jag ska kolla om det finns en ispropp i morgon fm. Inloppsventilen då menar du området med "tuggummi" tätning? Eller är det något annat ställe?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.