Hej,

Efter att bara funderat litegrann på kök blev det hela mer akut när vi var "tvugna" att ta bort röret till spisfläkten då en ny dusch på övervåningen tog platsen i anspråk. Vi måste alltså flytta spisen... och tänkte då passa på att göra om 70-tals köket helt.

Jag behöver lite inspiration. Vad är era bästa kökstips?
Detaljer - Coola features - Snygga färger - Skumma material. Allt är av intresse.

I mitt fall har vi ca 20 kvadrat att inreda och tänkte göra det i gammal stil för att passa vårt stockhus men låt inte detta hindra er ventialtion i ämnet.

(Jag sökte men hittade ingen tråd med denna information. Vet ni en sådan så posta gärna den.)

Mvh,
/Magnus - ser fram emot att kunna använda spisfläkten igen.
 
Det jag gillar bäst i mitt kök är

dimmra belysningen.

välj induktionshäll

en schysst blandare (typ FMM9151)

underlimmade hoar

bara som ett litet tips
 
1.) Diskmaskin i arbetshöjd :)
kok.jpg
 
MASSOR med dimmrade watt :)
 
Ordentligt med arbetsyta mellan spis och diskho.
Heltäckande diskbänk.
Sockellådor.
Brick/skärbrädeskåp.
Integrerade vitvaror.
Stort kallskafferi.
 
Som sagt, många stora lådor. Inga luckor till underskåpen (förutom under diskbänken).
 
Jag har två ställen å hämta vatten, alltså två separata diskhoeställen. Ursmart!

Annars är mitt absoluta supertips - ta GOD tid på Dig å bestämma vad Du vill ha dåd et är en rejäl investering. Man hinenr hitta alla coola ting / smarta finesser, man bildar sig en uppfattnng om vad man INTE vill ha - och kommer på egna saker med. Gå til felra firmor - det tar på krafterna och energin men man fr olika synvinkalr. Tänk noga efter Dina basbehov.....
 
Ett uppdragbart eluttag i köksbänken ska vi ha. Passar bra i ö!

port_kitchen1.jpg

/Ulle
 
Misse_o_Mojje skrev:
Ett uppdragbart eluttag i köksbänken ska vi ha. Passar bra i ö!
Vart kan man köpa den, och vad kostar den?
 
Härligt att många har åsikter  :D
Naturligtvis kan jag inte hålla mig ifrån lite kommentarer  ::)

*) Stora lådor. Spelar det någon roll?
*) Induktionshäll! Japp. Det verkar oxo komma sådana som känner av hur stor pannan är. Sweet!
*) Massor av belysning som går att dimma Använder man dimmer så mycket? Det är väl inte så att man vill ha det lite "cousy" i köket eller vill man?
*) Heltäckande diskbänk / underlimmade hoar Håller underlimmade hoar tätt och blir det inte lätt skitigt?
*) Sockellådor Håller helt klart med! Var kan man få tag i några schyssta?
*) Brick- och skärbrädskåp Du menar ett sånt där smalt skåp? Jag skulle ju oxo vilja ha skärbrädor över i princip alla skåp. Tyvärr är det lite ute nu  :(
*) Två separata hoar på olika ställen. Om jag får långt från diskbänken till nåt ska jag oxo köra med det.
*) Utdragbart eluttag Fränt. Jag har sett den där bilden någonstans... Var får man tag i den?

/Magnus
 
joniS skrev:
[quote author=Misse_o_Mojje link=1142791770/0#8 date=1142858091]Ett uppdragbart eluttag i köksbänken ska vi ha. Passar bra i ö!
Vart kan man köpa den, och vad kostar den?
[/quote]



1495 - 1895 kr beroende på modell.
 
har du dimmer så kommer du att använda den

Nu senast satte vi in en i taklampan i vardagsrummet. helt suveränt.

Satsa på det, du kommer absolut inte att ändra dig.

 
Hej !

Vi har haft ett kallskafferi i "gå in modell" , detta upplevde vi som en riktig skit samlare så det vill vi inte rekomedera..... fast det kanske bara är vi som är slarviga ;)

I vårt nya kök istället satsar vi på att sätta ett högskåp med ventilation via ytterväggen, kommer förmodligen att rymma lika mycket eller mer än det gamla skafferiet.

Oxå dimmade ljus källor :) Mysigt !!!
 
Ok. Dimmer är ett måste inser jag :D
Poängen med myspys då man äter är ju naturligtvis tilltalande.
Och skafferi eller "ventilerade högskåp" verkar oxo vara något jag inte tänkt på. Får se om man får in det i planen.

Den där diskmaskinen i arbetshöjd ser ju oxo najs ut men jag har insett att allt ska vara i arbetshöjd, t.ex. diskbänk, fönster, spis, ugn. Arbetshöjden tar tyvärr slut fort.

Och, jag köper argumentet med stora lådor. Blir till att designa lite mera :)

Men när det kommer till skärbrädor måste jag stå på mig lite till. Ibland när köket är överbelamrat med saker är skärbrädan den enda platsen att skära på, eller ställa saker på. Visst får man städa lådan/skåpet under oftare men det tycker jag det är värt.
 

Jag fattar inte vad som är så bra med sockellådor :-/ Man får ett fult avbrott i sockeln och så måste man säkert in under där med dammsugaren allt som oftast och så är dom trånga. Varför är dom så bra??

Vi ska ha ett hörnskåp med luckor som följer med in i skåpet när det öppnas, så kan skåpet stå öppet utan att inkräkta på utrymmet runtom, DET är väl bra? :D

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.