till en container i veckan med engångspallar med spillvirke på jobbet som går till återviningsstationen,och mitt småländska hjärta vill ta hand om detta:D men det är ju ett jättejobb att stå å såga sönder skiten... så nu tänkte jag att så här i höstmörkret spåna lite på "galna" ideer. hade tänkt mig bygga en panna som man kan lägga in hela pallar i vedmagasinet med underförbränning med kulvert in i pannrummet .är det någon som har fler ideer eller åsikter -låt fantasin flöda:D
 
Skaffa en anläggning som klarar industriflis så kan du ju flisa upp pallarna istället. Enkelt och bekvämt.
 
Min far eldade engångspannar från sitt jobb för en massa år sen då han har en panna modell stor och det brinner som satan, rök in ofta för att det brann så fort och energivärdet är ju inget vidare men gratis är ju gott.
 
Jo det har väl allt sågats och eldats en och annan pall, har sågat dem med motorsåg, sticksåg och på vedkapen. Inget kul! Hemligheten är att låta dem ligga ute ca två år, sedan är de mycket lättare att ta isär, samt bryta av till lämplig längd, för hand :D
Nackdelen är att halvrutten gran/tall inte riktigt har det där energiinnehållet man önskar.

Ser fram emot att se den specialbyggda pannan! d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.