Vi har ett gamalt hus som vi inte riktigt vet när det byggdes och vi har allvarliga problem med ventilationen i vårat sovrum på övervåningen.

På vintern är det svinkallt utan elelementet.
Nu på sommaren är det riktigt varmt, nästan 30 grader de senaste dagarna.
Vi öppnar fönster i korsdrag när det är svalt ute, inatt var tempen 16 grader ute och med fönster öppna i tre vädersträck blev det inte svalare än 28,3 grader. I hallen och rummet brevid blir det mycket svalare.

Öppnar vi likadant på nedervåningen blir det svalt direkt!

Köpte en air mover och gjorde hål i golvet som ska cirkulera luften mellan våningsplanen men det hjälper inte.
Har en mustrock i det rummet med en ventil.

Nån som har några förslag på åtgärd?
Det är alldeles för varmt som det är nu och samkväm så här på semester är ju helt omöjligt utan eventuella dödsfall!
 
Ställ en bordsfläkt vid det öppna fönstret.
Svenska hus är byggda primärt för att hålla värmen, dessa dagar med +30 grader gör att det blir en jobbig situation.
Fläktar eller en AC är det som gäller.

Äldre hus förlitar sig också på självdrag där man nyttar luftflödet av varm luft.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi har en golvfläkt som står vid fönstret men det hjälper inte alls...
 
  • Gilla
Raket67
  • Laddar…
Då är det en AC-anläggning som behövs.
Det finns tyvärr inga enkla genvägar med små fläktar på kanske 1-2 W som ska dra luft genom golven.

Markiser eller persienner kan också hjälpa till att få ner temperaturen.
 
Vi hade samma problem i vår kåk från 1959. Dåligt med isolering på vinden gjorde sovrummet till en frysbox på vintern o bakugn på sommaren. La på ca 20 cm det hjälpte både mot köld o värme. Skall byta i väggarna med då blir det ännu bättre!
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Håller med Stiftet om att isolering och ventilation är vägen framåt både vad gäller kyla och värme.
 
Air mover och andra leksaker som skall flytta värme mellan våningsplan har jag ännu ej sett ett fungerande exempel på. Folk leker med datorfläktar och liknande och sågar huset fullt med hål.

Luft är en väldigt dålig energiflyttare och att få det att fungera kräver stora luftflöden.

En LLVP kostar inte många kronor i inköp och installation, den gör underverk dessa varma dagar och varenda kWh är värd kostnaden när man nästan ej står ut i värmen :)
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
MultiMan
Köpte en värmepump (Mitsubishi FH35) för första gången förra året, men hade inte en tanke på att använda den som AC då. Efter denna sommaren har den nästan räddat livet på mig. Kyler ruskigt bra. T o m katten kom in igår efter en ovanligt ansträngande musjakt och höll på att få värmeslag med tungan hängande ut, så vi satte oss framför utblåset och han piggnade till efter mindre än fem minuter.

Så fort budgeten tillåter så kommer jag köpa en till och sätta på andra våningen. Eftersom jag placerade pumpen mest optimalt för värmespridning så tar det dryga timmen innan kylan börjar märkas ordentligt på övre plan eftersom kall luft sjunker. Närmaste rummen på bottenplan kyls däremot ner på mycket kort tid, <10 min,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.