Jag vill nu fortsätta mitt projekt att få in vatten till köket på torpet. Har lyckats dra in från djupborrad brunn, till ett våtutrymme som ligger några meter från köket. Efter att ha kollat runt lite har jag bestämt mig för att dra PEX-slang vidare därifrån. Sist på systemet sitter nu en kulventil, R20 (inre gänga). Så jag behöver alltså en övergång som helst är T-formad så att jag kan tömma systemet på insidan. Men har aldrig jobbat med PEX förut. Vilken typ av övergång kan/ska jag använda?

Och sen ska PEXen på blandaren i köket. Behöver man någon särskild övergång där?

Och vilken PEX-dimension bör jag ha? Ser att Biltema har 50 meter i 12 mm, 15 mm, 18 mm och 22 mm. 12 - 18 kostar ungefär lika mycket.

Efter köket tänker jag dra PEXen genom väggen till ett annat våtutrymme som ska ha dusch och handfat. Fast då drar jag om till varmvattenberedare i våtutrymmet, till handfat/dusch och sen in genom väggen till köket. Avlopp finns redan och delas av de två utrymmena.
 
Det som ska föreslå dig en dimension på slangen vill veta hur långt det är till respektive tappställe.
 
Ok, det är c:a fem meter mellan hydrofor och blandaren i köket.
Sedan är det 1-2 meter mellan köket och blandaren/duschen i våtutrymmet.
 
15mm räcker om man accepterar att flödet och trycket kan variera lite om man tappar vatten på båda ställena samtidigt. Termostaten i duchen kommer reglera, även om den kan vara lite seg.
Annars 22 fram till köket, och 15 därifrån.

Glöm inte skyddsrör på PEXen! plasten är lite känsligare löst, och jag vet inte om PEX är godkäntför inbyggad i tappvatten om det inte är RiR

Fördelen med 15/18/22mm är att vanliga klämringskopplingar kan användas, sålänge som man kör med PEX stödhylsan som är kraftigare.
Samtliga delar du behöver kan hittas på biltema då tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.