Måste bara skriva av mig.
Vi har en altan/uterum som börjar se lite sunkig ut. Ommålning alltså?
Icke..
När man börjar granska träet för att se hur mycket skrapjobb det kommer att bli visar det sig att det blir jobb.
Fast av en annan sort.
Altanen har ytterpanel av sk baspanel, vitmålad det borde bli enkelt?
Nä.
När man börjar hacka med kniven i underkant är allt uppruttet. Större delen av en kortsida måste panelas om.
(Har inte kommit till långsidan ännu..)
Med tanke på bygglovet så är den tidigast byggd 2007, alltså elva år gammal och träet är till stor del ruttet!
Borde iofs ha förvänat mig detta, bytte nämligen en billig glasskjutdörr mot en läcker teakytterdörr (med lås..) på andra kortväggen och så då hur det stod till där.
Säger bara, h-es j-a sk-tfärg/virke/hantverkare! Färgen är nån vattenbaserad typ, sån som bara lägger sig utanpå virket.
Ska ett sånt jobb bara hålla i drygt 10 år?
Förmodligen har överhuvudtaget inget underarbete alls gjorts man har bara blaskat på, fort ska det gå..
Man blir så..."#¤%&/()
Proffsbyggt? Ja...

Vi var fö och för ett par månader sedan å andras vägnar och tittade på ett salubjudet hus, av Google streetview att döma ommålat för max 5 år sen. (ny kulör) Dess fasad var precis som i mitt fall, helt upprutten i underkant.
Även detta hus målat med nån usel vattenfärg.
Såldes för startpris +50%. Där finns det jobb..(och förhoppningsvis mer pengar).

PS Bild kommer...
 
Det är nog så enkelt att man använt fel färg på fel ställe. Det är inte färgens fel utan okunskap.
 
dom har använt fel produkter vid målning
 
När man målar alla sidor av en bräda måste man ha en färg som andas. Annars stängs all fukt inne och träet ruttnar bort innanför färgen. Fördelen är att det ser snyggt ut ända tills det ramlar ihop...

Förmodligen har man använt en akrylatfärg, men borde ha haft en oljefärg. Det har inget med eventuellt vatten i färgen att göra.
 
useless useless skrev:
När man målar alla sidor av en bräda måste man ha en färg som andas. Annars stängs all fukt inne och träet ruttnar bort innanför färgen. Fördelen är att det ser snyggt ut ända tills det ramlar ihop...

Förmodligen har man använt en akrylatfärg, men borde ha haft en oljefärg. Det har inget med eventuellt vatten i färgen att göra.
Nog korrekt

Bifogar ett par bilder på altanväggen.

Som jag skrivit förut, har en friggebod med två sidor målade med akrylatvattenfärg och två sidor riktig oljefärg (penslarna sköljs i terpentin).
Trasig altanvägg med flagnande vit färg och skadat trä synligt under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flagnande vit färg på trävägg med synliga skador och trä som börjar ruttna vid nedre kanten vid gräsbevuxen mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
..
 
Finns ju inget spår av grundfärg i alla fall, undrar om dem målat med täcklasyr med tanke på hur mycket alger det är på fasaden.
 
Varför har dom satt plast bakom fönsterfodert?
 
Immobil Immobil skrev:
Varför har dom satt plast bakom fönsterfodert?
Förmodligen nån vind/ångspärr.
Finns även på andra väggar..
 
Plasten ska inte sitta där. Den ska va på insidan.
 
Anledningen till att det ruttnar är att det inte finns en grundolja i botten. PUNKT! huruvida den är vattenburen eller en ren oljegrund är något annat.

En Vattenfärg som du säger är en akrylatfärg/plastfärg och den kan vara förstärkt med olja eller inte.

Anledningen till att det ruttnar är att akrylaten dvs. plastfärgen andas till för mångas okunskap att en oljefärg är tät och INTE andas. Har du då inte en grundolja i botten så vandrar fukten den snabbaste vägen dvs. in i träet.

Har sålt färg en gång i tiden, så jag vet vad jag snackar.

Alltid plast på olja!
 
S SpackelFredrik skrev:
Finns ju inget spår av grundfärg i alla fall, undrar om dem målat med täcklasyr med tanke på hur mycket alger det är på fasaden.
säkerligen bara transport grundat om den är grundad på något sätt.

det ruttnar även om man grundoljor om man inte har en bra funktion med bra luftning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.