Hej!

Jag har blivit förälskad i en speciell typ av träd och tyvärr vet jag inte vad de heter... .-( De är fullkomligt täckt av rosa blommor under en ganska lång period. Vet ni vilket träd jag menar då? Speciellt i england finns de i princip i varenda trädgård....

Min undran är vad trädet heter (så jag kan gå och fråga i trädgårdshandeln) samt hur de vill ha det? (bor själv vad jag tror är zon 4-5) Kräver de nån speciell typ av skötsel?
 
kanske.... De jag har sett är lite mer intensivt rosa, men det kanske finns olika varianter?

Snyggt var det i alla fall!
 
Hm, jag har inte kollat i engelska trädgårdar särskilt mycket så just det ger mig ingen ledning. Men om det är på våren du har sett de här träden är det sannolikt någon typ av körsbär - eller möjligen, om det var små träd, rosenmandel som tillhör samma släkte (prunus).
Om du säger att de var mer intensivt rosa än de i lgf02001:s länk så kan det vara frågan om bergkörsbär, som har mörkare/fylligare blomförg än de flesta andra prunus. Men det är rätt stora träd, för stora för en del trädgårdar.
Var det i stället på sommaren så kan det vara rosenhagtorn. Det är dock inget träd jag skulle rekommendera - får bl a ofta mycket problem med ohyra.
 
Hej!

Nu har jag hittat en bild och lite efterforskningar visar att det nog är nån form av hagtorn ändå... eller?

Bör man undvika hagtorn?
 
"Någon form av hagtorn", nja...de flesta hagtorn är stora, taggiga och företrädes vitblommande buskar. Det finns dock åtminstone ett par rosablommande hagtornssorter och vanligaste av dem är rosenhagtorn (crataegus laevigata 'Paul's Scarlet'). Den ses oftast som litet träd och var särskilt populär på sjuttiotalet. Sedan dess har den fått sämre rykte - är som sagt känslig för ohyra och har en del problem med växtsättet - bildar t ex ofta en trasslig krona med inåtväxande skott som kräver ständig gallring för att det inte ska uppstå skador t ex genom att grenar skaver mot varandra.

Trädet på din bild är ingen hagtorn utan rosenmandel, som jag nämnde i mitt förra svar. Hur kan jag vara så säker på det...jo, för att jag fick upp just den bilden på http://www.thunbergs.com/trad.html när jag googlade efter bilder på rosenmandel!
Rosenmandel har en väldigt praktfull men också ganska kort vårblomning och ser rätt anonym ut resten av året. Så den är ingenting man bygger upp en hel trädgård kring, utan ett smycke för en kort tid varje vår, så får andra växter stå för skönheten resten av tiden.
 
Ja, undvik rosenmandel, den är det mest vindkänsliga du kan hitta. Vacker en tid som du säger. Försöker själv hålla liv i mammas exemplar genom att glesa ur kronan och klippa bort grenar som har angripits av svamp.

Ett mycket säkrare kort:

Prunus sargentii - bergkörsbär
Zon: I-V
Brett koniskt växtsätt
Höjd: 8-10 m
Rosa blommor i aprill-maj
Mörkt röda bär
Orange till röd höstfärg
Djupa, varma väldränerade och näringsrika jordar

Du blir inte missnöjd med bergskörsbär. Men det finns ett annat alternativ till din favvis:

Prunus tenella 'Fire Hill' - dvärgmandel
Zon I-V
Höjd 1-1,5 m
Rosaröda blommor i maj.

En sida med hyfsade bilder... dock på finska :(
http://puutarha.net/index.asp?s=/suorakanava/kasvikortti.asp?id=791

Johan
 
Farzan - tack för hjälpen att lista ut vilket träd det var! Jag var dock helt övertygad om att det var hagtorn eftersom jag fick upp den bilden när jag googlade på Hagtorn! ...måste ha slarvläst texten brevid... :surprised:

JEGZ- Det var fina bilder men är det körsbär så blommar de ju bara en kort period på våren....och jag har redan två jättevackra körsbärsträd (dock vita blommor) så det jag behöver är ett träd som är vackert på sommaren. De "rosa" träd jag har sett har blommat större delen av sommaren och det var delvis det jag var ute efter, ett träd som inte "bara" är grönt sommartid!

Någon som har nåt annat bra alternativ? Kan tillägga att jag inte har speciellt gröna fingrar så det bör vara något relativt lättskött...
 
Kan inte komma på något rosa träd som blommar större delen av sommaren. Håller med om att Bergkörsbär är ett jättefint träd. Har två själv och du kan köpa den i buskform så blir den mer som ett flerstammigt träd. Den blommar ju dock på våren. Annars kan du söka på Malus purpurea. Det finns massor av prydnadsaplar och purpurean har mörkare blommor och blad. Finns flera olika namnsorter. Den blommar lite senare (maj-juni) än körsbärsträden, och många får dekorativa frukter som fåglarna gillar.

Lena
 
Fast just rosenmandel har väl rätt så dåligt rykte - visst, den är fin - den veckan den blommar ;-) Sjukdomskänslig och kommer antagligen att dö tyvärr (lite beroende på zon etc).

Rosenapel är bra - härdigt, vacker, intressanta blad etc. Purpurapel gillar jag själv bäst - häftiga violettgröna blad efter blomning. Men alla aplar är vackra - de rosa och vita får vackra röda små frukter - fint på hösten!
Prydnadskörsbär har jag provat (Kanzan) - den var väldigt ömtålig - vacker, otroligt vacker - men begränsad blomning iaf i det läget jag hade den.

Själv drömmer jag om en allé av körsbär :)

(Altavista har förresten bra bildsök - här är purpurapel: http://www.altavista.com/image/resu...k=photo&mik=graphic&mip=all&mis=all&miwxh=all)
 
Purpurapel låter som ett lämpligt träd, jag gillar när träden är vackra året om!

Så fort snön försvunnit och gräsmattan tittar fram så ska jag åka runt och leta träd! :D
 
Ibland gör man sina misstag. Jag var i fjol på trädgårdshandel fick se ett rosa trädblommande träd. Wow det vill jag ha... Och köpte det. Rosenmandeln står på framsidan där det blåster extrent mycket, (vi har i år varit upp på taket och satt upp 14 takpannor som ramlat ned och då var de både skruvade och limmade).
Nu läser man att trädet är vindkänsligt... OJ kanske inte rätta platsen för den alltså...Vi få se hur den klarar sig i långa loppet. Den ser i alla fall ut att ha klarat sig i år.
 
Ja, en storm klarar den nog, eller två, men ihållande tortyr i ett vindhål mellan tex två byggnader tål den inte.
Lycka till ändå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.