Hej
Jag skall renovera hallen med skiffergolv, massiva vita spegeldörrar, ny vit ytterdörr och vit pärlspont på väggar och tak. Frågan gäller den vita färgen. Som jag har förstått det så är standard färgen på "vita" inner och ytterdörrar S0502-Y, vit med lite gult i. Fasaden på huset samt alla foder o fönster är målat obruten vit. Alltså kommer ytterdörren se lite gul ut jämfört med fasaden. Jag vill helst ha en mer obruten vit till hallen än den lite gulvita S0502-Y. Frågan är om vad man ska göra som följande:
1. Måla om innerdörrar och ytterdörr samt måla pärlspont, lister o foder med samma kulör som fasaden (obruten vit)
2. Behålla standard färgen på ytterdörr och innerdörrar och bara måla pärlspont foder o lister med samma kulör som fasaden (obruten vit)
3. Måla pärlspont, lister o foder i S0502-Y, alltså samma som innerdörrarna o ytterdörren och hoppas att det inte ser ut som i ett rökrum....Hur har ni som köpt nya ytter och innerdörrar till en i övrigt vitmålad interiör gjort??
Kan man måla om innerdörrar och ytterdörr själv, är det svårt att få det bra, eller skall man hellre lämna in dem??
Mycket tacksam för råd.
 
Den här svagt brutna vita ser helt vit ut om man inte har något annat att jämföra med. Jag tycker inte att det ser ut som ett rökrum. Och det är mycket lättare att måla pärlspont och lister och få det snyggt än att måla stora, släta ytor som dörrar.
 
Hej, jag håller med andersmc. Om allt är målat i samma kulös så märks det inte. Måla enligt förslag 3.
Målar du enligt förslag 2 kommer dörrarna att se smutsiga ut.
Förslag 1 är onödigt arbete....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.