Hej, bakom garageporten på bilden nedan byggert vi gillestuga. Golvet är bortbilat och nu ligger 30 cm issolering och skön vattenburen golvvärme (pust...).
Garageportsarna ska ersättas med ett stort fönster.

Vilken lösning skulle du förorda
1) Putsad mur som under fönstret till vänster, sätta dit 3-glas fönster med limmad spröjs (orolig för at6t det inte går att få samma färg och struktur på ny puts).
2) Panelad mur för att bnruta av mot fönstret till vänster. (panel finns under ett burspråk på en annad del av fönstret. Fördelen med panel är att den är enklare att säta upp och förgsätta/lasera.
3) Fönster i hela öppningen, dvs ända ner till golv (nackdel mer kallras!?)

Ytterligare ideer och förslag mottages tacksamt!

/A
 
  • image002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte så många synpunkter men kan ju lämna en upplysning angående din oro för kallras. Vi har fönster ända ner till golvet UTAN golvvärme men upplever inga kallras ändå. Vi har självklart satt in fönster med U-värde på 1,2. Då känner man inte av något kallras. Och har du dessutom golvvärme kan jag inte tänka mig att du behöver oroa dig! Det blir en härlig känsla av ute-och-inne-samtidigt med låga fönster.
 
Tack Elax, nu blir jag inspirerad!
De fönster jag tittar på har u-värde 1.4 på hela konstruktionen. Är det stor skillnad i praktiken jämfört med 1.2? Har som du märker dålig koll på detta med u-värden.

Vad tror du våra väggar har för u-värde (lättbetong knappt 30 cm)?

/A
 
Hej A!

Nu vet jag ju inte hur ni har tänkt ha det i gillestugan men ett alternativ till fönster är helglasade dörrar i hela öppningen, antingen skjutdörrar eller vanliga, med eller utan spröjs. Om ni gör om garageuppfarten till en mysig uteplats kan ni binda samman rummet med denna.

//Marge II



 
Eftersom alla våra fönster har U-värde runt 1,2 så vet jag inte den upplevda skillnaden till 1,4. Och det där med U-värde är jag inte expert på så vad gäller väggen så har jag ingen aning. Kan ju instämma med föregående talare angående skjutdörrar - trevligt. Det är precis det vi har.
 
Lösning nummer 3 är den enda lösningen.
:D
 
Severus skrev:
Lösning nummer 3 är den enda lösningen.
:D
Severus, hur tänker du då?
/A
 
A skrev:
[quote author=Severus link=1138194285/0#5 date=1138554186]Lösning nummer 3 är den enda lösningen.
:D
Severus, hur tänker du då?
/A
[/quote]

Inget mer än att det var det alternativ som föll mig i smaken.
Säkert jättesnyggt.
 
skjutparti är snyggt + att det är en extra utväg har ett stort själv på 4m i vardagsrummet från fönstergruppen och det har inte varit kallare i år än förra året då det var en liten balkong dörr. // Oxunda
 
  • skp.jpg
Vilken är leverantören av detta skjutparti?
/A
 
Försöker väcka liv i denna tråd igen.
Vi harbestämt oss för att bygga ett fönster i gammal stil liknande det till vänster. Men det är inte lätt att hitta en leverantör. Tro mig jatg har pratat med massor.

Det senaste uppslaget är att använda den befintliga karmen som garagedörren sitter i. Sätta i en 2-glas kasett(argon+energiglas) och sedan låta en snickare tillverka lös utanpåliggande spröjs.

Vad tror ni om detta tillvägagångsätt?

Måtten på den nya fönsret blir 2400*1700 mm. Sprökjsen är 43 mm breda.

/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.